Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Dzień Bez Opakowań Foliowych: Czy na zakupach korzystamy z torebek plastikowych? – SONDA

Dzień Bez Opakowań Foliowych: Czy na zakupach korzystamy z torebek plastikowych? – SONDA

Według ostatnich badań statystycznych Polak w ciągu roku korzysta z około 490 foliowych torebek jednorazowych oraz z 300 siatek i toreb na zakupy. Dzień Bez Opakowań Foliowych to dobry pretekst do tego, by sprawdzić, co na co dzień możemy zrobić, aby te liczby błyskawicznie spadły do zera.

450x250 3925x200 2
Reklama

Do 2021 roku kraje Unii Europejskiej zobowiązały się wyłączyć ze sprzedaży wszelkie jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych – sztućce, patyczki higieniczne, kubki i talerzyki. A co ze zrywkami foliowymi, których używa się przy kupowaniu warzyw i owoców na wagę? Czy Polacy są gotowi zrezygnować z sięgania po jednorazowe torebki w trakcie zakupów? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadziliśmy supermarketową sondę.

Zmiana nawyków konsumenckich następuje stopniowo. Własna torba wielokrotnego użytku jest już w stałym wyposażeniu Polaków. Konsumenci najchętniej wybierają torby materiałowe ze względu na ich trwałość. Z naszej sondy wynika, że w przypadku kupowania owoców i warzyw łatwiej jest zrezygnować ze zrywki, gdy sięgamy po pojedyncze produkty. Problematyczne okazuje się jednak ważenie większej ilości owoców lub warzyw. Na szczęście kupujący coraz częściej korzystają z ekologicznych i lekkich woreczków wielokrotnego użytku. 

Takie woreczki już w ubiegłym roku udostępniła swoim klientom m.in. sieć Kaufland, która opracowała strategię redukcji plastiku o nazwie “REset Plastic”. O jej założeniach opowiedziała nam Agnieszka Kotlińska, ekspertka ds. CSR sieci Kaufland Polska:

Międzynarodowy program redukcji plastiku „REset plastic” wdrożony w naszej sieci jest jednym z filarów szerszej strategii CSR Kauflandu pod nazwą „Zróbmy to razem”, która w dużej mierze koncentruje się na szerzeniu proekologicznych rozwiązań. Zakładamy, że do 2025 roku ograniczymy wykorzystanie plastiku o co najmniej 20%, a wszystkie opakowania naszych marek własnych będą mogły być w 100% poddane recyklingowi

Wielorazowe woreczki na owoce i warzywa Kaufland wprowadził do sieci swoich sklepów w Polsce w październiku 2019 roku. Jak informuje Agnieszka Kotlińska, do końca roku sprzedano ich już ponad 150 tysięcy sztuk, co powinno przełożyć się na ograniczenie plastiku na poziomie nawet 445 ton w skali roku. Ze sprzedaży wycofano również jednorazowe torby plastikowe dostępne przy kasach. Ich miejsce zastąpiły wielorazowe zamienniki, takie jak torby bawełniane, papierowe czy ażurowe plecionki. 

Natomiast w przypadku wewnętrznej eliminacji opakowań jednorazowych Kaufland wprowadził do wielokrotnego użytku skrzynki EPS, które stosuje zarówno w transporcie, jak i podczas ekspozycji warzyw i owoców. – Od momentu wprowadzenia tych skrzynek, czyli od 2015 roku, zostały one wykorzystane 61 milionów razy, a wprowadzenie tego rozwiązania pozwoliło zaoszczędzić nam ok. 7 tysięcy ton kartonu i 6 tysięcy ton jednorazowych opakowań plastikowych oraz znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla  – podkreśla Agnieszka Kotlińska. 

Przeprowadzona przez nas sonda pokazuje, że Polacy chętnie rezygnują z toreb z tworzyw sztucznych na rzecz tych wielokrotnego użytku. Czy to sprawi, że w badaniach statystycznych 2020 roku wynik: 490 foliowych torebek jednorazowych i 300 plastikowych siatek na zakupy spadnie do zera? 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.