Dzień Bez Opakowań Foliowych: Czy na zakupach korzystamy z torebek plastikowych? – SONDA

Według ostatnich badań statystycznych Polak w ciągu roku korzysta z około 490 foliowych torebek jednorazowych oraz z 300 siatek i toreb na zakupy. Dzień Bez Opakowań Foliowych to dobry pretekst do tego, by sprawdzić, co na co dzień możemy zrobić, aby te liczby błyskawicznie spadły do zera.

Do 2021 roku kraje Unii Europejskiej zobowiązały się wyłączyć ze sprzedaży wszelkie jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych – sztućce, patyczki higieniczne, kubki i talerzyki. A co ze zrywkami foliowymi, których używa się przy kupowaniu warzyw i owoców na wagę? Czy Polacy są gotowi zrezygnować z sięgania po jednorazowe torebki w trakcie zakupów? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadziliśmy supermarketową sondę.

Zmiana nawyków konsumenckich następuje stopniowo. Własna torba wielokrotnego użytku jest już w stałym wyposażeniu Polaków. Konsumenci najchętniej wybierają torby materiałowe ze względu na ich trwałość. Z naszej sondy wynika, że w przypadku kupowania owoców i warzyw łatwiej jest zrezygnować ze zrywki, gdy sięgamy po pojedyncze produkty. Problematyczne okazuje się jednak ważenie większej ilości owoców lub warzyw. Na szczęście kupujący coraz częściej korzystają z ekologicznych i lekkich woreczków wielokrotnego użytku. 

Takie woreczki już w ubiegłym roku udostępniła swoim klientom m.in. sieć Kaufland, która opracowała strategię redukcji plastiku o nazwie “REset Plastic”. O jej założeniach opowiedziała nam Agnieszka Kotlińska, ekspertka ds. CSR sieci Kaufland Polska:

Międzynarodowy program redukcji plastiku „REset plastic” wdrożony w naszej sieci jest jednym z filarów szerszej strategii CSR Kauflandu pod nazwą „Zróbmy to razem”, która w dużej mierze koncentruje się na szerzeniu proekologicznych rozwiązań. Zakładamy, że do 2025 roku ograniczymy wykorzystanie plastiku o co najmniej 20%, a wszystkie opakowania naszych marek własnych będą mogły być w 100% poddane recyklingowi

Wielorazowe woreczki na owoce i warzywa Kaufland wprowadził do sieci swoich sklepów w Polsce w październiku 2019 roku. Jak informuje Agnieszka Kotlińska, do końca roku sprzedano ich już ponad 150 tysięcy sztuk, co powinno przełożyć się na ograniczenie plastiku na poziomie nawet 445 ton w skali roku. Ze sprzedaży wycofano również jednorazowe torby plastikowe dostępne przy kasach. Ich miejsce zastąpiły wielorazowe zamienniki, takie jak torby bawełniane, papierowe czy ażurowe plecionki. 

Natomiast w przypadku wewnętrznej eliminacji opakowań jednorazowych Kaufland wprowadził do wielokrotnego użytku skrzynki EPS, które stosuje zarówno w transporcie, jak i podczas ekspozycji warzyw i owoców. – Od momentu wprowadzenia tych skrzynek, czyli od 2015 roku, zostały one wykorzystane 61 milionów razy, a wprowadzenie tego rozwiązania pozwoliło zaoszczędzić nam ok. 7 tysięcy ton kartonu i 6 tysięcy ton jednorazowych opakowań plastikowych oraz znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla  – podkreśla Agnieszka Kotlińska. 

Przeprowadzona przez nas sonda pokazuje, że Polacy chętnie rezygnują z toreb z tworzyw sztucznych na rzecz tych wielokrotnego użytku. Czy to sprawi, że w badaniach statystycznych 2020 roku wynik: 490 foliowych torebek jednorazowych i 300 plastikowych siatek na zakupy spadnie do zera?