Polska Edukacja klimatyczna w Polsce. Dlaczego program nauczania musi się zmienić? 13 czerwca 2023 Polska Edukacja klimatyczna w Polsce. Dlaczego program nauczania musi się zmienić? 13 czerwca 2023 Przeczytaj także Polska Burza wokół protestu leśników. “Mają na celu przykryć niszczenie przyrody” Już dzisiaj odbędzie się ogólnopolski protest organizowany przez Związek Leśników Polskich. O godzinie 10 pod wszystkimi siedzibami wojewodów zgromadzą się “ludzie lasu”. Organizacje pozarządowe z obszaru ochrony środowiska wydały własne oświadczenia, w których padają mocne zarzuty w stosunku do leśników. O co chodzi w tym sporze? Polska Fale upałów zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. Ekstremalne temperatury w Polsce Ekstremalne upały po raz kolejny w tym roku występują w Polsce. IMGW wydało alarmy drugiego stopnia dot. upału dla 14 województw, czekają nas też tropikalne noce. Upały to kosztowna konsekwencja zmiany klimatu, na którą musimy reagować skuteczniej. Aż 85% młodych Polek i Polaków uważa, że ochrona klimatu powinna być częścią programu nauczania. Tymczasem edukacja klimatyczna w Polsce to nadal kwestia sporna. Zdecydowana większość uczniów nie ma dostępu do aktualnej wiedzy o zmianach klimatu w szkole, przez co ciekawość musi zaspokajać samodzielnie. Reklama Spis treści Edukacja klimatyczna w Polsce Młodzi ludzie przejmują się zmianą klimatu Jak powinna wyglądać edukacja klimatyczna?Eco day, czyli o edukacji klimatycznej w Krakowie Edukacja klimatyczna w Polsce Chociaż w niektórych krajach edukacja klimatyczna to już norma, w Polsce nadal nie udało się wypracować rozwiązania, które uwzględni naukę o klimacie w podstawie programowej w szkołach. Jedynym krokiem, które do tej pory wykonało Ministerstwo Edukacji Narodowej to zachęcanie nauczycieli do podnoszenia kwestii związanych z globalnym ociepleniem w ramach godziny wychowawczej. Wiadomo jednak, że w praktyce nie ma na to czasu. Dowodzą tego badania opublikowane w 2022 roku przez UN Global Compact pt. “Edukacja Klimatyczna w Polsce”. Tylko 45% ankietowanych uczniów wskazało, że nauczyciele w szkole poruszają temat klimatu. Osób, które zadeklarowały, że w szkole prowadzone są lekcje lub działania dotyczące zmian klimatu jest jeszcze mniej – 25%. Potwierdzili to sami nauczyciele. Według badania przeprowadzonego przez Magdalenę Ochwat i dr Annę Guzy z Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego pt. “Uczniowie wobec zmian klimatu”, blisko 72% osób uczących w szkołach uważa, że edukacja klimatyczna nie jest wystarczająca. Jeśli uczniowie i uczennice chcą dowiedzieć się więcej o emisjach gazów cieplarnianych, globalnym ociepleniu czy skutków zmian klimatycznych, najczęściej muszą szukać informacji samodzielnie. Jak to robią? Przeszukując portale informacyjne (56%), przeglądając media społecznościowe czy oglądając telewizję (42%). A wiadomo, że w takich źródłach łatwo natknąć się na dezinformację. Oto kilka przykładów: Dezinformacja klimatyczna na Twitterze eksplodowała po przejęciu platformy przez Elona Muska. Jak Facebook zarabia na dezinformacji klimatycznej? Hipokryzja Google. Jak gigant walczy z dezinformacją klimatyczną? Młodzi ludzie przejmują się zmianą klimatu Młode pokolenia, a więc w większości obecni uczniowie i uczennice wykazują się wrażliwością i powagą, gdy chodzi o temat zmian klimatu. Aż 78% z nich uważa, że “życie ludzkie na Ziemi jest w niebezpieczeństwie, a sytuacja wymaga podjęcia natychmiastowych działań”. W badaniu pt. “Uczniowie wobec zmian klimatu” aż 70% respondentów Młodzi to również grupa, która znacznie częściej niż pozostali angażuje się w działalność na rzecz ochrony środowiska i klimatu. Dlaczego? To właśnie oni będą zmagać się z najgorszym. Również z konsekwencjami decyzji, które zapadają bądź nie zapadają w kluczowym momencie dla zatrzymania globalnego ocieplenia poniżej krytycznego progu 1,5°C. Właśnie dlatego nauka o klimacie powinna być wdrażana systematycznie od samego początku ścieżki edukacji. Dostęp do tej wiedzy może pomóc w przygotowaniu dzieci do życia w rzeczywistości kryzysu klimatycznego. Jak powinna wyglądać edukacja klimatyczna? Nad tą kwestią pochylono się w trakcie cyklicznych obrad “Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej”, które trwały w latach 2021-2022. W rozmowach brali udział reprezentanci wielu sektorów, m.in. organizacje pozarządowe, naukowcy i naukowczynie, rektorzy i rektorki, nauczyciele i nauczycielki, rodzice, Klimatyczny Dialog Młodzieżowy, a także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki czy Kancelarii Prezes Rady Ministrów oraz Kancelarii Prezydenta RP. Do czego doprowadziły dyskusje? Same informacje o zmianach klimatu nie wystarczą. W podstawie programowej powinny znaleźć się treści, dzięki którym uczniowie nabędą kompetencji, jak tworzyć przestrzeń publiczną, która będzie proklimatyczna i jak współpracować na rzecz ochrony klimatu. To musi być konkretna wiedza, zarówno nastawiona na wprowadzanie zmian społecznych, jak i budząca zainteresowanie uczniów – podsumował Marcin Popkiewicz, członek zespołu Nauka o Klimacie, a także uczestnik podstolika: Edukatorzy i Edukatorki. Edukacja klimatyczna ma zapewnić nie tylko wiedzę, ale również kompetencje społeczne, dzięki którym młodzi będą potrafili samodzielnie ocenić naukową wiarygodność danej informacji, a także podejmować odpowiedzialne decyzje w zakresie wpływu na klimat. W raporcie, który stanowi podsumowanie rozwój “Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej” podkreślono, że włączanie edukacji klimatycznej powinno w pierwszej kolejności polegać na poszerzeniu podstawy programowej istniejących przedmiotów. To pozwoli na interdyscyplinarną dyskusję i łączenie różnych zagadnień, takich jak: funkcjonowanie ekosystemów i klimatu, wpływ człowieka na klimat i środowisko, złożoność przyczyn i skutków zmian klimatu, zróżnicowana odpowiedzialność za ochronę klimatu. Oprócz zmian w podstawie programowej, edukacja klimatyczna powinna również dotyczyć aktywności związanych z uczestniczeniem w życiu szkoły. Stąd autorzy raportu wskazują uwagę na takie aspekty, jak transport, posiłki w szkole, a także wyposażanie budynków w instalacje OZE. Dodano również, że placówki oświatowe to instytucje, które do działań powinny włączać nie tylko dzieci i rodziców, ale całą lokalną społeczność. Eco day, czyli o edukacji klimatycznej w Krakowie Już 15 czerwca w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej odbędzie się spotkanie dla nauczycieli, edukatorów, uczniów i rodziców dotyczące edukacji o klimacie. W programie: warsztat “Skąd się bierze prąd w żarówce i czym są OZE?, Joanna Korgul z portalu Świat OZE eksperymenty fizyczne i chemiczne laboratorium, Michał Kud z wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH, edukator i popularyzator nauki „Wszystko, co chcecie wiedzieć o liściu, ale boicie się zapytać”, Wojtek Gałosz – ekolog, przyrodnik, ojciec trójki dzieci panel dyskusyjny “Edukacja klimatyczna – aktualizacja czyli potrzeba zrównoważonego świata” dla rodziców i nauczycieli lekcja klimatyczna prowadzona przez Carbon Footprint Foundation prezentacja kalkulatora śladu węglowego W panelu dyskusyjnym wezmą udział: Ewa Całus – Pełnomocniczka Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji Klimatycznej; dr inż. Jacek Pietrzyk – Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki – promotor edukacji ekologicznej; Michał Kud – wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH, edukator i popularyzator nauki; Wojtek Gałosz – ekolog, przyrodnik; Julia Gałosz – studentka biologii, aktywistka klimatyczna, koordynatorka grup roboczych w zespole ds. edukacji ekologicznej; Gabriela Adamczyk – redaktorka portalu świat OZE. Wydarzenie jest organizowane przez Carbon Footprint Foundation i odbywa się pod patronatem portalu Świat OZE. Obowiązują zapisy – link. Serdecznie zapraszamy! 15 czerwca, godz. 9:00, Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej, ul. Wielopole 17a, Kraków Źródła: unpc.org.pl, prosilesia.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.