Energia wiatrowa Eko-żegluga na horyzoncie. Nowy kontenerowiec napędzany energią wiatrową w budowie 11 kwietnia 2025 Energia wiatrowa Eko-żegluga na horyzoncie. Nowy kontenerowiec napędzany energią wiatrową w budowie 11 kwietnia 2025 Przeczytaj także Energia wiatrowa Bałtyk jako magazyn CO₂. Czy Polska wykorzysta potencjał CCS na morzu? Eksperci oceniają, że wytypowane podmorskie struktury geologiczne na Bałtyku mogą w przyszłości pomieścić znaczące ilości CO₂ z polskiego przemysłu energochłonnego. W związku z rosnącym zainteresowaniem technologią CCS oraz zmianami w regulacjach offshore pojawia się realna szansa na rozwój podmorskich magazynów CO₂ w Polsce, wpisujących się w globalny trend wykorzystania morskich formacji geologicznych. Energia wiatrowa Silniejsze wiatry na Bałtyku. Czy Polska powinna budować turbiny offshore klasy II? Polska przyspiesza rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Nowelizacja ustawy offshore, którą niedawno podpisał prezydent Karol Nawrocki, ma ułatwić inwestorom udział w aukcjach i wprowadzić uproszczone procedury administracyjne. Nowy raport klimatyczny wskazuje wzrost prędkości wiatru na całym świecie – również nad Morzem Bałtyckim. Większość europejskich turbin OZE już teraz nie jest dostosowanych do coraz silniejszych lokalnych wiatrów. Technologia napędu wiatrowego wkracza w nowy etap. Po masowcach i tankowcach przyszedł czas na kontenerowce – w Europie rozpoczęto budowę nowoczesnego frachtowca towarowego, który ma wykorzystywać żagle jako główne źródło napędu. To kolejny krok w stronę dekarbonizacji globalnego transportu morskiego. Reklama Kontenerowiec napędzany wiatrem, popłynie z Francji na Madagaskar Po czterech latach tworzenia projektu firma Windcoop ogłosiła znaczne postępy w kwestii budowy, niskoemisyjnego i ekologicznego statku kontenerowego. Inicjatywę wsparło nawet 1600 osób, w tym pracownicy, partnerzy finansowi i darczyńcy. Będzie to kontenerowiec posiadający specjalistyczne żagle, które mogą czerpać energię z wiatru. Całościowy koszt projektu to 28,5 milionów euro, z czego 6,8 miliona stanowiło kapitał własny firmy Windcoop. Obecnie przedsiębiorstwo planuje rozpoczęcie budowy drugiego statku, który miałby zapewnić comiesięczną częstotliwość wizyt statków w portach, tym samym rozszerzając działalność firmy. Kontenerowiec ma posiadać kadłub o długości 91,3 metra. Na jego powierzchni zainstalowane zostaną trzy żagle zaprojektowane przez Computet Wing Sail, o powierzchni 350 m2. Według osób zaangażowanych w planowanie budowy kontenerowca, nowoczesna technologia pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 60 proc., porównując kontenerowiec Windcoop ze statkiem o napędzie konwencjonalnym. Docelowo ma być on również przeznaczony na trasy długodystansowe, a pierwsza linia ma obsługiwać porty na trasie Francja-Madagaskar. W ten sposób firma chce również wspierać lokalny biznes i transport towarowy w Afryce. Podwodne turbiny zasilą tysiące domów. Czysta energia z pływów morskich Nadchodzi era ekologicznej żeglugi? Napęd żaglowy, który umożliwia czerpanie energii z wiatru znalazł do tej pory zastosowanie w masowcach i tankowcach. Według firmy Windcoop, ich projekt ma być pierwszym, w którym zostanie zastosowany nowy, innowacyjny system żagli. Do tej pory w żegludze wyróżniał się masowiec Pyxis Ocean, który został wyposażony w dwa stalowo-kompozytowe żagle WindWings. W listopadzie 2023 roku wpłynął on do terminalu HES Gdynia Bulk Terminal i był pierwszym statkiem transportowym z nowoczesnymi żaglami, który pojawił się w polskim porcie. Technologia umożliwiająca czerpanie czystej energii za pomocą dedykowanych żagli pozwala również na oszczędzanie energii i paliwa na statku. Takie rozwiązanie wdraża również japoński przewoźnik Mitsui O.S.K. Lines, który w swoich statkach zastosował system Wind Challenger. Pozwoliło to na znaczne ograniczenie emisji CO2 w trakcie trwania rejsu. Podobną strategię przyjęła holenderska firma Econowind, której technologia VentoFoil przyczyniła się do promowania bardziej ekologicznej żeglugi. Zobacz również: Baltic Power nabiera mocy: kluczowe komponenty już w drodze na Bałtyk Źródło: gospodarkawodna.pl Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.