Ochrona środowiska Ekologiczny asfalt – tańszy w produkcji i przyjazny środowisku 26 lutego 2021 Ochrona środowiska Ekologiczny asfalt – tańszy w produkcji i przyjazny środowisku 26 lutego 2021 Przeczytaj także Ochrona środowiska Poczta Polska zbiera elektroodpady Poczta Polsku uruchomiła pilotaż zbiórki drobnego sprzętu AGD i RTV. Specjalne pojemniki na elektroodpady pojawią się w ponad 350 placówkach w 3 województwach: mazowieckim, śląskim i łódzkim. Ochrona środowiska Aktywiści na rzecz ochrony środowiska walczą z centrami danych Aktywistka ekologiczna Julie Bolthouse wskazuje, że Północna Wirginia posiada najwięcej centrów danych na świecie. Jej zdaniem, nie jest to korzystne dla klimatu. Dlaczego? Asfalt, który pomaga zmniejszyć zużycia paliw oraz nadaje się do recyklingu? To możliwe! Wszystko za sprawą odkrycia Michała Wróbla, doktoranta Politechniki Lubelskiej. Asfalt spieniony zeolitem lub modyfikowany biopolimerem może niebawem wejść do komercyjnego użycia. Reklama Pora na patent Michał Wróbel jest współtwórcą rozwiązań dotyczących sposobu wytwarzania ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych przyjaznych środowisku. Jego wynalazki zostały docenione przez Urząd Patentowy RP. Otrzymał nagrodę specjalną w 11. edycji konkursu Student-Wynalazca, która wiąże się z udzieleniem licencji na wdrożenie. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 139 prac z 23 uczelni z całej Polski. Wraz z nim nad wynalazkami pracowali członkowie zespołu z Wydziału Budownictwa i Architektury: dr inż. Agnieszka Woszuk, prof. Wojciech Franus, dr Szymon Malinowski i dr Lidia Bandura. Ekologiczna nawierzchnia, czyli jaka? Trwała, bezpieczna i zapewniająca komfort użytkownikom – taka powinna być nawierzchnia drogowa. Jednak obecnie, gdy borykamy się ze zmianami klimatu i zanieczyszczeniem środowiska ważne jest spełnienie jeszcze jednego czynnika – ekologiczna. Naukowcy na czele z Michałem Wróblem szukali sposobu na stworzenie bardziej przyjaznej środowisku nawierzchni. Wyniki pracy badawczej pokazały, że aby uzyskać asfalt spełniający założenie ekologiczności, ale także opłacalny ekonomicznie, w procesie produkcji powinniśmy dodać asfalt modyfikowany biopolimerem, bądź spieniony zeolitem, co umożliwi obniżenie temperatury produkcji. – Dzięki temu jesteśmy w stanie obniżyć temperaturę produkcji nawet o 30 stopni Celsjusza. To niesie korzyści nie tylko ekonomiczne, bo zużywamy mniej paliwa, ale również środowiskowe, gdyż produkujemy przy tym mniej dwutlenku węgla i innych wyziewów – wyjaśnia na łamach Dziennika Wschodniego Michał Wróbel. Ocieplenie klimatu wpływa destrukcyjnie na stan dróg A co z recyklingiem? Naukowcy zajęli się także tematem ponownego wykorzystania zużytej nawierzchni. Pod lupę wzięli destrukt pozyskiwany z frezowanych warstw asfaltowych. – Obecnie w Polsce wykorzystuje się go głównie do umocnienia poboczy czy dróg gruntowych lub przy podbudowach. A taki materiał po użyciu odpowiedniego dodatku z powodzeniem można zastosować w nowych nawierzchniach – przekonuje naukowiec. Wygląda na to, że wynalazek spełnia wiele korzyści. – Taka metoda produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych pozytywnie wpływa na redukcję emisji szkodliwych substancji i ograniczenie eksploatacji złóż nieodnawialnych, powoduje zmniejszenie zużycia paliw i poprawę warunków pracy osób pracujących przy wykonywaniu nawierzchni asfaltowych, a także umożliwia recykling zdegradowanych nawierzchni asfaltowych – wyjaśnia mgr inż. Michał Wróbel. Źródło: inżynieria.com, dziennikwschodni.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.