Ekologiczny asfalt – tańszy w produkcji i przyjazny środowisku

Asfalt, który pomaga zmniejszyć zużycia paliw oraz nadaje się do recyklingu? To możliwe! Wszystko za sprawą odkrycia Michała Wróbla, doktoranta Politechniki Lubelskiej. Asfalt spieniony zeolitem lub modyfikowany biopolimerem może niebawem wejść do komercyjnego użycia.

Pora na patent

Michał Wróbel jest współtwórcą rozwiązań dotyczących sposobu wytwarzania ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych przyjaznych środowisku. Jego wynalazki zostały docenione przez Urząd Patentowy RP. Otrzymał nagrodę specjalną w 11. edycji konkursu Student-Wynalazca, która wiąże się z udzieleniem licencji na wdrożenie. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 139 prac z 23 uczelni z całej Polski. Wraz z nim nad wynalazkami pracowali członkowie zespołu z Wydziału Budownictwa i Architektury: dr inż. Agnieszka Woszuk, prof. Wojciech Franus, dr Szymon Malinowski i dr Lidia Bandura.

Ekologiczna nawierzchnia, czyli jaka?

Trwała, bezpieczna i zapewniająca komfort użytkownikom – taka powinna być nawierzchnia drogowa. Jednak obecnie, gdy borykamy się ze zmianami klimatu i zanieczyszczeniem środowiska ważne jest spełnienie jeszcze jednego czynnika – ekologiczna.

Naukowcy na czele z Michałem Wróblem szukali sposobu na stworzenie bardziej przyjaznej środowisku nawierzchni. Wyniki pracy badawczej pokazały, że aby uzyskać asfalt spełniający założenie ekologiczności, ale także opłacalny ekonomicznie, w procesie produkcji powinniśmy dodać asfalt modyfikowany biopolimerem, bądź spieniony zeolitem, co umożliwi obniżenie temperatury produkcji.

Dzięki temu jesteśmy w stanie obniżyć temperaturę produkcji nawet o 30 stopni Celsjusza. To niesie korzyści nie tylko ekonomiczne, bo zużywamy mniej paliwa, ale również środowiskowe, gdyż produkujemy przy tym mniej dwutlenku węgla i innych wyziewów – wyjaśnia na łamach Dziennika Wschodniego Michał Wróbel.

A co z recyklingiem?

Naukowcy zajęli się także tematem ponownego wykorzystania zużytej nawierzchni. Pod lupę wzięli destrukt pozyskiwany z frezowanych warstw asfaltowych.

Obecnie w Polsce wykorzystuje się go głównie do umocnienia poboczy czy dróg gruntowych lub przy podbudowach. A taki materiał po użyciu odpowiedniego dodatku z powodzeniem można zastosować w nowych nawierzchniach przekonuje naukowiec.

Wygląda na to, że wynalazek spełnia wiele korzyści.

– Taka metoda produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych pozytywnie wpływa na redukcję emisji szkodliwych substancji i ograniczenie eksploatacji złóż nieodnawialnych, powoduje zmniejszenie zużycia paliw i poprawę warunków pracy osób pracujących przy wykonywaniu nawierzchni asfaltowych, a także umożliwia recykling zdegradowanych nawierzchni asfaltowychwyjaśnia mgr inż. Michał Wróbel.

Źródło: inżynieria.com, dziennikwschodni.pl