Electric car, electric vehicle, electric, electricity, charging, EV charging

Przez elektromobilność ceny kobaltu szybują w górę

Kobalt osiąga historyczny rekord ceny. Wszystko wynika z ogromnego zapotrzebowania, jakie na ten metal generuje przemysł motoryzacyjnych, np. potrzebny jest on do produkcji akumulatorów dla aut elektrycznych. W połowie lutego na Londyńskiej Giełdzie Towarowej cena tony kobaltu wyniosła 82 tysiące dolarów. To najwyższa jaką osiągnął ten pierwiastek od 2010 roku.

Szybki wzrost cen tego surowca jeszcze się nie zakończył, jak podaje firma analityczna Darton Commodities. „Rynek nadal będzie bardzo chłonny na dostawy tego materiał, szczególnie z uwagi na wykładniczy wzrost ilości pojazdów elektrycznych po roku 2020”, czytamy w dorocznym raporcie. „W 2017 roku baterie litowo-jonowe w sprzęcie konsumenckim pochłaniały około 72% całego kobaltu zużywanego w przemyśle”. Ten odsetek wkrótce może się zmienić z uwagi na elektromobilność.

„Sprzedaż samochodów elektrycznych rozpoczęła się w zeszłym roku na dobre, wzrastając o 51%”, mówią analitycy z Macquarie. W 2018 roku wzrost sprzedaży spowolnić może ograniczenie dopłat do aut elektrycznych w Chinach, ale sam trend się nie zmieni, ponieważ w wielu miejscach na świecie planuje się wycofywać samochody spalinowe.

W grudniu tego roku szwajcarski gigant górniczy, firma Glencore, dyskutowała z Volkswagenem i Teslą w sprawie dostaw kobaltu. Firma planuje do 2020 roku wydobyć 63 tysiące ton tego metalu. Dla porównania w roku 2017 wydobyto około 27 tysięcy ton.

Kobalt jest wydobywany równolegle z miedzią i niklem, ale jego ilość w rudzie jest znikoma, co przekłada się na cenę. Dodatkowo ponad połowa używanego w przemyśle kobaltu pochodzi z kopalni w Demokratycznej Republice Konga. W 2017 roku kraj ten, z uwagi na ogromny popyt na ten surowiec, podjął decyzję o pięciokrotnym zwiększeniu podatków za wydobycie rudy.

Wielu analityków wierzy, że wyceny z giełdy w Londynie przeceniają wartość kobaltu, ponieważ odzwierciedlają jedynie oficjalne, publiczne transakcje, a większość sprzedaży tego pierwiastka odbywa się poza rynkiem publicznym.

Ponadto inwestorzy ze względu na popularność aut elektrycznych mogą dodatkowo nakręcać zwyżki cen kobaltu, jak wskazują analitycy z Darton Commodities. „W 2017 roku średnioroczna cena kobaltu wzrosła niemalże dwukrotnie, co jest wynikiem dużego zapotrzebowania na ten metal i ograniczonego jego wydobycia”, czytamy w Amerykańskim Przeglądzie Geologicznym.

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Chiny rosną w siłę, eksporterzy ropy tracą na znaczeniu

Chiny pełnią wiodącą rolę w dziedzinie energii odnawialnej i są obecnie największym na świecie producentem, eksporterem i instalatorem paneli słonecznych, turbin wiatrowych, baterii i pojazdów elektrycznych – tak wynika z najnowszego raportu Globalnej Komisji Geopolitycznej Przemian Energii, zaprezentowanego 11 stycznia w Abu Zabi. Na znaczeniu tracą liderzy rynku energetycznego opartego na paliwach kopalnych.