Wiadomości OZE Elektryczne statki mają uczynić transport morski bardziej ekologicznym 30 kwietnia 2018 Wiadomości OZE Elektryczne statki mają uczynić transport morski bardziej ekologicznym 30 kwietnia 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Elektryczny napęd statków transportowych i cyfrowe systemy komunikacji pomiędzy jednostkami to dwa główne narzędzia dekarbonizacji transportu morskiego. Jest to sektor, który od lat postrzegany bywa jako najbardziej „zielona opcja” w kwestii przewożenia towarów, ale nadal możliwe jest zmniejszenie jego wpływu na środowisko. Na świecie transport morski emituje obecnie około miliarda ton CO2 rocznie. Jak uważa Organizacja Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju, do 2035 r. dzięki innowacjom technologicznym można będzie zredukować poziom szkodliwej emisji tej gałęzi gospodarki do zera. Możliwą metodą realizacji powyższego celu jest wprowadzenie elektrycznych statków. Jedna z pierwszych tego typu jednostek ma pływać po duńskich wodach terytorialnych i transportować pasażerów z wyspy Aeroe na kontynent. Reklama Koordynatorem duńskiego projektu elektryfikacji promów jest dr Trine Heinemann. „Mamy długą tradycję w byciu samowystarczalnymi energetycznie. Jedynym transportem z wyspy na stały ląd jest prom, więc jest duże zainteresowanie również jego samowystarczalnością” – zauważa naukowiec. Promy, jakkolwiek bardziej ekologiczne niż samoloty, także emitują spaliny, gdyż wykorzystują silniki diesla. Realna jest zatem możliwość poprawy tej sytuacji i zmniejszenia szkodliwej emisji. Pojazdy morskie coraz częściej są jednostkami hybrydowymi – w porcie zasilane są energią elektryczną, a silnikiem diesla na pełnym morzu. W pełni elektryczne jednostki to po prostu kolejny krok, jak zauważa dr Heinemann. Dotychczasowo rozwój tego rodzaju jednostek transportowych ograniczony był – podobnie jak w przypadku samochodów – zbyt krótkim zasięgiem. Obecnie technologia pozwala na jego wydłużenie. Elektryczny prom może na jednym ładowaniu przepłynąć 33 kilometry. Łódź wykonywać będzie siedem kursów dziennie, ładując się około 15-20 minut, w trakcie gdy samochody będą wjeżdżać i zjeżdżać z pokładu w porcie. Takie zasilanie będzie uzupełniane dłuższym ładowaniem w czasie nocy. Energia elektryczna potrzebna do zasilania promu pochodzi z duńskiej sieci energetycznej, ale podczas ładowania na wyspie Aeroe będzie ona pochodzić z OZE, jako że instalacja na wyspie jest w pełni oparta o odnawialne źródła energii. Dzięki temu, pobierając energię z sieci na wyspie, prom będzie w pełni neutralny węglowo. źródło: phys.org Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.