Elektromobilność Pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec z Japonii 05 maja 2022 Elektromobilność Pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec z Japonii 05 maja 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Po długich testach na japońskie wody wypłynął pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec zasilany wyłącznie bateriami litowo-jonowymi. Jak gigantyczny, prawie 500-tonowy tankowiec poradzi sobie z ładowaniem i intensywną eksploatacją? Reklama Pierwszy elektryczny tankowiec W Jokohamie mieści się największy port morski i jeden z większych ośrodków przemysłowych w kraju. Pod koniec kwietnia do portu zacumował japoński, w 100% elektryczny tankowiec. Asahi należący do Asahi Tanker, koncernie specjalizującym się we flocie morskiej, waży ok. 492 tony. Akumulatory jonowe opracowała firma Corvus Energy, a układ napędowy zapewniła legendarna firma Kawasaki. Statek jest napędzany dwoma pędnikami okrętowymi o mocy 300 kW. Posiada również dwa pędniki boczne o mocy 68 kW. Tankowiec ma prędkość roboczą około 10 węzłów i zasięg około 100 mil. Pełne naładowanie ogromnego tankowca baterii zajmie około 10 godzin. Elektryczny tankowiec zmniejszy ślad węglowy transportu morskiego Statek jest jednym z dwóch bezemisyjnych tankowców, które będę kursować w celach komercyjnych, kolejny zostanie zaprezentowany już niedługo. Asahi ma być też przykładem dla rozwoju i transformacji floty morskiej na całym świecie, która chce obniżać swoje emisje. Choć transport morski jest odpowiedzialny zaledwie za ok. 14% emisji z całego sektora transportu (wodno-lądowego), ta forma przewozu towarów powoduje także inne zagrożenia dla środowiska wodnego, takie jak hałas i wibracje. Asahi spełnia tym samym kryteria 5 z 14 zaleceń klimatycznych ONZ. Bunkrowanie i energia elektryczna Bunkier, czyli zasobnię na węgiel na statkach japońskiej firmy zastąpiły akumulatory litowo-jonowe. Sformułowania bunkrowanie używa się w odniesieniu do paliwa statkowego przeznaczonego na własny użytek. W przypadku Asahi, tankowiec jest oceanicznym bankiem energii elektrycznej, a nie pływającą bombą ekologiczną. W razie awarii sieci statek może służyć jako alternatywne źródło energii. Zobacz też: Ekologiczny statek do obsługi morskich farm wiatrowych źródło: asahi-tanker.com, brightvibes.com fot. główna Asahi Tanker Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.