Elektromobilność Pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec z Japonii 05 maja 2022 Elektromobilność Pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec z Japonii 05 maja 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Po długich testach na japońskie wody wypłynął pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec zasilany wyłącznie bateriami litowo-jonowymi. Jak gigantyczny, prawie 500-tonowy tankowiec poradzi sobie z ładowaniem i intensywną eksploatacją? Reklama Pierwszy elektryczny tankowiec W Jokohamie mieści się największy port morski i jeden z większych ośrodków przemysłowych w kraju. Pod koniec kwietnia do portu zacumował japoński, w 100% elektryczny tankowiec. Asahi należący do Asahi Tanker, koncernie specjalizującym się we flocie morskiej, waży ok. 492 tony. Akumulatory jonowe opracowała firma Corvus Energy, a układ napędowy zapewniła legendarna firma Kawasaki. Statek jest napędzany dwoma pędnikami okrętowymi o mocy 300 kW. Posiada również dwa pędniki boczne o mocy 68 kW. Tankowiec ma prędkość roboczą około 10 węzłów i zasięg około 100 mil. Pełne naładowanie ogromnego tankowca baterii zajmie około 10 godzin. Elektryczny tankowiec zmniejszy ślad węglowy transportu morskiego Statek jest jednym z dwóch bezemisyjnych tankowców, które będę kursować w celach komercyjnych, kolejny zostanie zaprezentowany już niedługo. Asahi ma być też przykładem dla rozwoju i transformacji floty morskiej na całym świecie, która chce obniżać swoje emisje. Choć transport morski jest odpowiedzialny zaledwie za ok. 14% emisji z całego sektora transportu (wodno-lądowego), ta forma przewozu towarów powoduje także inne zagrożenia dla środowiska wodnego, takie jak hałas i wibracje. Asahi spełnia tym samym kryteria 5 z 14 zaleceń klimatycznych ONZ. Bunkrowanie i energia elektryczna Bunkier, czyli zasobnię na węgiel na statkach japońskiej firmy zastąpiły akumulatory litowo-jonowe. Sformułowania bunkrowanie używa się w odniesieniu do paliwa statkowego przeznaczonego na własny użytek. W przypadku Asahi, tankowiec jest oceanicznym bankiem energii elektrycznej, a nie pływającą bombą ekologiczną. W razie awarii sieci statek może służyć jako alternatywne źródło energii. Zobacz też: Ekologiczny statek do obsługi morskich farm wiatrowych źródło: asahi-tanker.com, brightvibes.com fot. główna Asahi Tanker Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.