1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec z Japonii

elektryczny tankowiec

Pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec z Japonii

Po długich testach na japońskie wody wypłynął pierwszy na świecie w 100% elektryczny i bezemisyjny tankowiec zasilany wyłącznie bateriami litowo-jonowymi. Jak gigantyczny, prawie 500-tonowy tankowiec poradzi sobie z ładowaniem i intensywną eksploatacją?

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Pierwszy elektryczny tankowiec

W Jokohamie mieści się największy port morski i jeden z większych ośrodków przemysłowych w kraju. Pod koniec kwietnia do portu zacumował japoński, w 100% elektryczny tankowiec. Asahi należący do Asahi Tanker, koncernie specjalizującym się we flocie morskiej, waży ok. 492 tony. Akumulatory jonowe opracowała firma Corvus Energy, a układ napędowy zapewniła legendarna firma Kawasaki.

Statek jest napędzany dwoma pędnikami okrętowymi o mocy 300 kW. Posiada również dwa pędniki boczne o mocy 68 kW. Tankowiec ma prędkość roboczą około 10 węzłów i zasięg około 100 mil. Pełne naładowanie ogromnego tankowca baterii zajmie około 10 godzin.

Elektryczny tankowiec zmniejszy ślad węglowy transportu morskiego

Statek jest jednym z dwóch bezemisyjnych tankowców, które będę kursować w celach komercyjnych, kolejny zostanie zaprezentowany już niedługo. Asahi ma być też przykładem dla rozwoju i transformacji floty morskiej na całym świecie, która chce obniżać swoje emisje. 

Choć transport morski jest odpowiedzialny zaledwie za ok. 14% emisji z całego sektora transportu (wodno-lądowego), ta forma przewozu towarów powoduje także inne zagrożenia dla środowiska wodnego, takie jak hałas i wibracje. Asahi spełnia tym samym kryteria 5 z 14 zaleceń klimatycznych ONZ. 

8MR9 fGK9wFwNo0nhH7Jt4lJerVtn Pn4uukwd9Gak8TBefca1H5osQYiT ttJRd7dZVmKx5XS 8sHdx ZMNPs5nkLyboKSQ3aEn3DiHLxkgEQaDzaGF3tQ9

Bunkrowanie i energia elektryczna

Bunkier, czyli zasobnię na węgiel na statkach japońskiej firmy zastąpiły akumulatory litowo-jonowe. Sformułowania bunkrowanie używa się w odniesieniu do paliwa statkowego przeznaczonego na własny użytek. W przypadku Asahi, tankowiec jest oceanicznym bankiem energii elektrycznej, a nie pływającą bombą ekologiczną. W razie awarii sieci statek może służyć jako alternatywne źródło energii. 

Zobacz też: Ekologiczny statek do obsługi morskich farm wiatrowych

źródło: asahi-tanker.com, brightvibes.com

fot. główna Asahi Tanker

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.