Elektromobilność Elektryki rosną w siłę! 10 sierpnia 2021 Elektromobilność Elektryki rosną w siłę! 10 sierpnia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Jak podaje ACEA, w drugim kwartale 2021 zarejestrowano kolejny już wzrost pojazdów zeroemisyjnych w Europie. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku to wzrost 100%. Obecnie na europejskich drogach udział pojazdów elektrycznych kształtuje się na poziomie 7,5%. Reklama Spis treści ToggleRynek EuropejskiRynek krajowyTransport ciężarowyRozwój infrastruktury Rynek Europejski Średni wzrost pojazdów elektrycznych na drogach Europy w drugim kwartale 2021 wynosi 130%. Na podium znalazła się Grecja, ze wzrostem 665%, następnie Cypr z 336% oraz Chorwacja z 290%. Tuż za nimi była Austria z 219% wzrostu. Tesla sprzedała Maxwell Technologies! Rynek krajowy W Polsce w drugim kwartale 2021 roku odnotowano wzrost 120%. Oznacza to, że mamy prawie 13 tysięcy nowych samochodów elektrycznych. Polski rynek rozwija się cały czas na podobnym poziomie, główną zasługą są tu programy dopłat do zakupu pojazdu elektrycznego. Przewidywana jest następna fala wzrostu pojazdów elektrycznych na polskich drogach po zakończeniu programu „Mój elektryk”. Liczę na to, że „Mój elektryk” zakończy się dużym sukcesem wszystkich grup docelowych i przełoży się na wzrost elektrycznych flot w firmach – powiedział Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Rewolucja w produkcji baterii. Wcale nie chodzi o Teslę! Transport ciężarowy Powoli następuje również wzrost elektryków wśród pojazdów ciężarowych i dostawczych. Według ACEA, obecnie tylko 2% lekkich pojazdów dostawczych i 0,5% ciężarówek to pojazdy elektryczne. Możemy spodziewać się, że rynek e- truck dopiero się rozpędzi. Producenci są już prawie gotowi. Na rynku pojawia się coraz więcej pojazdów HDEV. Warto zaznaczyć, że ogłoszony niedawno pakiet reform „Fit for 55” kładzie bardzo duży nacisk na znaczne ograniczenie emisji właśnie w drogowym transporcie ciężkim – komentuje Marcin Nowak z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Rozwój infrastruktury W Polsce czekamy na zapowiadany już od dawna program dopłat do infrastruktury ładowania. W udostępnionym projekcie rozporządzenie wskazane zostało, że promowanym rozwiązaniem ma być infrastruktura szybkiego ładowania (powyżej 150 kW). Zaproponowana przez PIRE rozwiązania, w zakresie promowania rozwiązań szybkiego ładowania, znalazły odzwierciedlenie w projekcie rozporządzenia. Naszym zdaniem infrastruktura szybkiego i ultraszybkiego ładowania jest kluczowym elementem długofalowego rozwoju elektromobilności. Zmiany te są zgodne z propozycjami Komisji Europejskiej zawartymi „Fit for 55”. Czekamy na dalsze prace nad projektem – dodaje Krzysztof Burda. źródło: Polska Izba Rozwoju Elektromobilności Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.