Rewolucja w produkcji baterii. Wcale nie chodzi o Teslę!

Powstaje coraz więcej projektów z nowatorskim spojrzeniem na produkcję akumulatorów. Niedawno pojawiły się obiecujące informacje na temat strategii Tesli w zakresie produkcji tańszych i lepszych baterii. Teraz mniej znana, ale nie mniej innowacyjna firma ujawniła interesujące wnioski na temat spawania laserowego ogniw cylindrycznych.

Czas na zmiany

Połączenie między ogniwami akumulatora a głównym przewodem zasilającym jest istotnym czynnikiem o pozytywnym lub negatywnym wpływie na ogólną żywotność akumulatora. Wpływa również na wydajność, bezpieczeństwo i stabilność. W ostatnich latach powstało wiele rewolucyjnych metod, a spośród nich spawanie stało się nowym standardem branżowym.  

Powszechnym systemem jest spawanie punktowe, ultradźwiękowe i laserowe. Podczas gdy spawanie laserowe wiąże się początkowo z wysokimi kosztami inwestycyjnymi, jest postrzegane jako preferowana opcja. Jednak przez długi czas spawanie laserowe nie współpracowało z ogniwami cylindrycznymi. Wiązka laserowa nie była wystarczająco precyzyjna. Ta bariera technologiczna była punktem wyjścia dla koncepcji firmy VOLTLABOR w Austrii w 2008 roku.

VOLTLABOR branżowym mistrzem

VOLTLABOR jest pionierem w spawaniu laserowym ogniw cylindrycznych. W 2008 spawali laserowo ogniwa cylindryczne po obu stronach i robili to z bezkonkurencyjną jakością przy zerowym współczynniku awaryjności! Był to pierwszy taki wynik na świecie. Doprowadziło to do wzrostu zainteresowania firmą na arenie międzynarodowej i zdecydowanie przyczyniło się do przyciągnięcia czołowych graczy w tej dziedzinie.

W ostatnich latach technologia laserowa stale się rozwijała z raczej pozytywnym wpływem na spawanie laserowe, jak stwierdza Dyrektor do spraw technologii  Martin Reingruber  z  VOLTLABOR: 

W ciągu ostatnich 10 lat technologia stała się szybsza i bardziej precyzyjna. 

Dzięki temu spawanie laserowe przewyższa dziś inne technologie spajania np. zgrzewanie oporowe.

Laser jako najlepsza metoda spawania  

W różnych pracach naukowych niemieckich i austriackich uniwersytetów, które są partnerami rozwojowymi firmy VOLTLABOR, zespół inżynierów porównał laser ze spawaniem punktowym i ultradźwiękowym. Pod różnymi względami spawanie laserowe przewyższa inne metody spawania. 

Podobne wyniki dotyczące korzyści ze spawania laserowego w porównaniu z innymi metodami kontaktowymi uzyskał uniwersytet w Uppsali (Szwecja). W dokładnej analizie porównano i oceniono metody spajania według różnych kryteriów. Podczas gdy zgrzewanie oporowe prowadzi do ogólnie gorszych wyników, spawanie wiązką laserową jest średnio lepsze.

Nowoczesna metoda chłodzenia

W minionym roku firma VOLTLABOR zrobiła kolejny duży krok w kierunku ideału, stając się jedną ze wschodzących gwiazd w branży. Dzięki wspólnemu przedsięwzięciu z uznanym austriackim dostawcą Tier-1 Miba, firma ma wyłączny dostęp do technologii FLEXcooler® MIBA – wysoce innowacyjnego systemu chłodzenia, który pozwala uniknąć wypełniaczy luk, zmniejsza emisję CO2, wagę i koszty. FLEXcooler® jest elementem chłodzącym ciecz i umożliwia chłodzenie od dołu ogniw cylindrycznych.

źródło: E-motec.net, fot.: miba.com