Elektromobilność Elektryki tańsze od LPG? Najnowszy ranking Ministerstwa Przemysłu zmienia zasady gry 17 lutego 2025 Elektromobilność Elektryki tańsze od LPG? Najnowszy ranking Ministerstwa Przemysłu zmienia zasady gry 17 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Do tej pory gaz (LPG) we wszystkich rankingach Ministerstwa Przemysłu zdobywał pozycję lidera jako najtańsze paliwo. W jednym wariancie na prowadzenie w kwestii opłacalności finansowej wychodzi prąd. To pierwszy taki przypadek, gdzie samochody elektryczne wychodzą na prowadzenie w rankingu Ministerstwa Przemysłu. Reklama LPG dalej najtańszy, ale czy na pewno? Ranking Ministerstwa Przemysłu, obejmujący porównanie cen paliw w IV kwartale 2024 przyniósł niemałe niespodzianki dla krytyków sektora EV. Do tej pory LPG był liderem w kwestii najtańszego paliwa i argumentem, dlaczego elektryki mają być nieopłacalne. Na pierwszy rzut oka dane wyglądają identycznie jak we wcześniejszym rankingu. Warty podkreślenia jest również fakt, że dane do najnowszego rankingu były zbierane przed wprowadzeniem embarga na rosyjski gaz, które skutkowało znaczną podwyżką cen gazu. Jednak tym razem ranking uwzględnił dodatkową okoliczność, która ukazuje, że samochody elektryczne i prąd są najbardziej opłacalną finansowo opcją. Podstawowe zestawienie ukazuje, że przejechanie 100 km samochodem segmentu C kosztuje kolejno: 24 zł 18 gr na gazie, 28 zł 91 gr jadąc dieslem, 35 zł 38 gr przy benzynie i 42 zł 54 gr przy CNG. Za energię elektryczną, która konieczna jest do przejechania 100 km kierowcy zapłacą 40 zł 55 gr. Należy jednak zauważyć, że wszystkie paliwa zostały przedstawione w takich samych okolicznościach – przy korzystaniu ze stacji benzynowej lub stacji EV. Całe zestawienie opiera się zatem na korzystaniu z usług publicznych. A co ranking mówi na temat ładowania samochodu elektrycznego w domu? Zakaz rejestracji aut spalinowych jednak nie przejdzie? UE zmienia zdanie Ładowanie samochodu elektrycznego w domu najtańszym sposobem na uzupełnianie paliwa Ministerstwo w najnowszym rankingu odpowiedziało na słowa krytyki miłośników pojazdów EV. Kierowcy zwracali uwagę, że wiele osób korzysta z przydomowych instalacji do ładowania samochodów elektrycznych, często w korzystniejszej taryfie nocnej lub przy użyciu prywatnych instalacji fotowoltaicznych. Wobec tego ministerstwo dodało osobne zestawienie średniego kosztu przejechania 100 km samochodem elektrycznym, który ładowany był energią elektryczną w gospodarstwie domowym. Dane rzucają całkowicie nowe światło na sektor EV. Na potrzeby badania przyjęto, że domowy prąd kosztował około 1,14 zł/kWh, a potrzebna energia do przejechania 100 km samochodem z segmentu C wynosiła 15,9 kWh. Przy takich założeniach całkowity koszt energii elektrycznej wynosił 18 zł 13 gr – o 6 zł mniej, niż w przypadku LPG. W przypadku posiadaczy przydomowej fotowoltaiki, koszt ten byłby jeszcze niższy. Oprócz klasycznych gniazdek oraz gniazd siłowych, więcej kierowców wybiera przydomowe ładowarki typu wallbox, które umożliwiają szybsze ładowanie samochodu elektrycznego z mocą nawet do 22 kWh, czyli taką samą, jaką znajdziemy na publicznych stacjach AC. Rynek EV coraz bardziej przystosowuje się do tej tendencji, oferując również mobilne ładowarki. Koszty eksploatacji i trwałość samochodów elektrycznych wskazują, że w niedalekiej przyszłości mogą one stać się najwygodniejszym i najbardziej opłacalnym prywatnym środkiem transportu. Zobacz również: Samochody elektryczne dorównują spalinowym. Przełomowe badania obalają mity Źródło: Ministerstwo Przemysłu, AutoŚwiat Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.