Najwięksi producenci pojazdów elektrycznych, Tesla, Toyota i Honda, krytykują zaproponowaną przez amerykański rząd ulgę podatkową na pojazdy elektryczne. Amerykanin będzie mógł otrzymać nawet 12 500 dolarów dofinansowania do samochodu i ciężarówki elektrycznej wyprodukowanej przez związki zawodowe w USA.
Elektryfikacja USA i wsparcie dla związków zawodowych
Przedstawiona propozycja dofinansowania jest strategią Joe Bidena mającą na celu przyspieszenie sprzedaży samochodów elektrycznych i ciężarówek w USA do 50% wszystkich kupowanych nowych pojazdów do 2030 roku.
Dodatkowa ulga podatkowa w wysokości 2500 dolarów ma przysługiwać przy zakupie pojazdu od firmy zatrudniającej związki zawodowe. Prezydent wspiera w ten sposób inicjatywy społeczne. Dofinansowanie łącznie może nawet sięgać 12 500 dolarów!
– Zwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych oznacza zachęty dla konsumentów do kupowania czystych pojazdów, wyprodukowanych przez związki, właśnie tutaj w Ameryce – powiedział prezydent Joe Biden – Chcę, aby Kongres zatwierdził propozycję Stabenow i Wyden, która zapewnia podstawowy kredyt w wysokości 7500 dolarów, kredyt w wysokości 2500 dolarów na pojazdy wyprodukowane w Ameryce i dodatkowy kredyt w wysokości 2500 dolarów na pojazdy wyprodukowane przez związki zawodowe.
Ustawa zakłada jednak stopniowe wycofywanie się z dofinansowań, po tym jak sprzedaż przekroczy 200 000 sprzedanych pojazdów elektrycznych.
Pojawiły się pierwsze oskarżenia, że dodatkowa ulga podatkowa dla pojazdów montowanych w zakładzie związkowym niesprawiedliwie uprzywilejowuje General Motors, Forda i Stellantis.
Krytyka ze strony największych producentów elektryków
Firmy Toyota i Honda ostro skrytykowały propozycję Demokratów w Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych.
– Zaproponowane dofinansowanie dyskryminuje amerykańskich pracowników przemysłu samochodowego w oparciu o ich decyzję o nie uzwiązkowieniu – podaje w oświadczeniu zarząd Toyoty.
– Ustawa jest niesprawiedliwa i dyskryminuje pojazdy elektryczne wyprodukowane przez ciężko pracujących amerykańskich producentów samochodów na podstawie tego, czy należą one do związku. Współpracownicy produkcyjni Hondy w Alabamie, Indianie i Ohio zasługują na sprawiedliwe i równe traktowanie przez Kongres – oświadcza Honda.
Co na to Tesla? Elon Musk nie został zaproszony
Tesla, jedna z największych firm sprzedających samochody elektryczne, również nie kwalifikuje się do ulgi podatkowej, ponieważ tak samo jak Toyota i Honda nie zatrudnia związków zawodowych.
Po ogłoszeniu planowanych dotacji przed białym domem odbyło się uroczyste spotkanie, na którym pojawił się przedstawiciel związkowy United Auto Workers, dyrektor generalna i prezes Motors – Mary Barra, dyrektor Forda – Jim Farley i dyrektor operacyjny Stellantis – Mark Stewart.
Przed wydarzeniem Elon Musk napisał na Twitterze, że „wydaje się dziwne, że Tesla nie została zaproszona”.
Fot: Tweet Elon Musk / źródło: Forbes
Jedną z przyczyn braku zaproszenia Elona Muska mógł być jego wpis na Twitterze na temat jego poglądów dotyczących związków zawodowych:
Fot: Tweet Elon Musk/ źródło: Forbes
Dodatkowo dyrektor Tesli przed wydarzeniem pod pałacem prezydenckim postanowił wyrazić swój punkt widzenia poprzez udostępnienie memu
Nie mówię, że to sabotaż. Ale to sabotaż.
Fot: Tweet Elon Musk/ źródło : Forbes
źródło: cnbc.com, dailysabah.com, forbes.com Fot : comparic.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.