Wiadomości OZE Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop w Los Angeles 27 grudnia 2018 Wiadomości OZE Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop w Los Angeles 27 grudnia 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop w Los Angeles, budowany przez jego firmę The Boring Company. Fragment ma długość 1,83 km. Nazwano go The Hawthorne Tunnel, nawiązując do dzielnicy, w której bierze początek. Projekt ma być odpowiedzią na korki w Mieście Aniołów. Reklama The Boring Company rozpoczęła drążenie tuneli komunikacyjnych w Los Angeles w 2017 roku. Zgodnie z założeniem pod ziemią ma powstać sieć transportowa, która ograniczy korki w mieście. The Hawthorne Tunnel o długości 1,83 km to dopiero początek (cała trasa ma liczyć około 10,5 km). Budowę rozpoczęto w dzielnicy Hawthorne, czyli w miejscu, gdzie znajdują się siedziby dwóch firm Elona Muska (The Boring Company i SpaceX). Innowacyjność, która generuje oszczędności Budowa odcinka The Hawthorne Tunnel kosztowała 10 mln dolarów. Według Muska to niewiele, bo przy zastosowaniu tradycyjnych metod budowania koszt byłby stokrotnie wyższy. Do budowy użyto nowoczesnego robota TBM (Tunnel Boring Machine). Serwis elektrowoz.pl porównał koszt budowy 1 km odcinka tunelu w Los Angeles z kosztem budowy 1 km linii metra w Warszawie. Z analizy wyszło, że amerykański tunel wybudowano… 33 razy taniej. Oficjalna prezentacja The Hawthorne Tunnel Podczas prezentacji odbył się pokaz przejazdu Tesli. Jazda była niezbyt szybka (80 km/h), ale Musk obiecuje, że w przyszłości transport będzie dużo szybszy (nawet 240-250 km/h). Dostęp do tunelu jest łatwy – samochód wjeżdża na platformę, później – za pomocą widny – jest umieszczany wprost w tunelu. Na razie ograniczeniem jest niedostateczna prędkość aut elektrycznych, a także brak odpowiednich modyfikacji (auta będą poruszać się z użyciem specjalnych poziomych kół montowanych w podwoziu). Pojazdy powinny być też wyposażone w opcję „inteligentnego” hamowania i przyśpieszania, aby uniknąć kolizji. Pomimo oficjalnego przedstawienia odcinka, tunel wciąż znajduje się w fazie testowej i nie jest dostępny publicznie. Przejazd tunelem po otwarciu ma kosztować poniżej dolara. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.