Estetyczne farmy fotowoltaiczne

Głównym celem farm solarnych jest wytwarzanie energii. Ustawia się obok siebie kilkaset ogniw fotowoltaicznych, które zajmują ściśle cały przeznaczony na ten cel obszar, wyglądają z lotu ptaka najczęściej jak jeden wielki panel. Od pewnego czasu można zauważyć trend, polegający na układaniu ich w różne wzory…

Jednym z tego rodzaju pomysłów była budowa 50 MW elektrowni fotowoltaicznej w Chinach o nazwie “Panda Solar Power Plant”. Jak sama nazwa wskazuje, panele ustawione są w kształcie popularnej Pandy, której ochrona, jako gatunku zagrożonego wyginięciem jest celem tamtejszego rządu. Czarne elementy zostały odwzorowane za pomocą monokrystalicznych paneli krzemowych, natomiast białe – cienkowarstwowych ogniw. Efekt jest niesamowity. Co ciekawe, nie tylko estetyczny. Projekt okazał się na tyle ciekawy, że przyciągnął wielu sponsorów, m.in. IBM, Apple czy Huawei, a także miejscową organizację wspierającą ochronę pand. Biało-czarne „misie” są w Chinach zazwyczaj odbierane pozytywnie, tak samo więc zostaje odebrana fotowoltaika. Pandy pełnią więc tutaj podwójną rolę – edukują zarówno w zakresie ekologii, jak i odnawialnych źródeł energii.

Kolejnym przykładem nietypowej elektrowni słonecznej jest ta zbudowana blisko Disneylandu, nazwana “Mickey Mouse Solar Park”. Jednakowe panele ułożone są w kształt głowy myszki Miki, choć sama farma ma raczej niewielką moc – 5 MW. Jej główną funkcją jest reklama i wszystko wskazuje na to, że spełnia ją znakomicie – cieszy się dużym zainteresowaniem odwiedzających.

We Francji powstała elektrownia “The Heart of New Caledonia” ułożona w kształt gigantycznego serca. Mimo niewielkiej mocy szacuje się, że ograniczy emisję dwutlenku węgla do atmosfery o ponad 1300 ton rocznie, zasilając samodzielnie 750 domów. Twórca zaznacza, że stała się ona w pewien sposób ekologiczną “wizytówką” regionu Nowej Kaledonii. Zainstalowana moc to 2 MW.

Czy więcej tego typu obiektów powstanie? Całkiem prawdopodobne, że tak – i to z czysto ekonomicznego punktu widzenia. Przyciągają one zainteresowanie, a wraz z nim osoby, które będą chętne do ich finansowego wsparcia. Dodatkowo mogą promować akcje społeczne, czy też stanowić reklamę, jednocześnie budując pozytywny wizerunek odnawialnych źródeł energii.