Elektromobilność Europejczycy mniej przekonani do elektromobilności niż Amerykanie. Nowy raport 18 czerwca 2025 Elektromobilność Europejczycy mniej przekonani do elektromobilności niż Amerykanie. Nowy raport 18 czerwca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Coraz mniej kierowców deklaruje gotowość do zamiany samochodu spalinowego na elektryczny. Zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Europie wyraźnie słabnie – wynika z najnowszego raportu Shell. W 2024 roku 48% kierowców deklarowało gotowość do przesiadki z aut spalinowych na elektryczne, dziś to już tylko 41%. Tymczasem w USA i Chinach utrzymuje się stabilne lub rosnące poparcie dla elektromobilności. Główne bariery? Koszt zakupu i niewystarczająca infrastruktura ładowania. Reklama Niepokojące dane dla elektromobilności Według badania przeprowadzonego przez Shell kierowcy są coraz mniej chętni do przechodzenia z pojazdów spalinowych na elektryczne. Tendencja jest dużo bardziej widoczna w Europie niż w Stanach Zjednoczonych. Wśród 15 000 ankietowanych kierowców z całego świata, między innymi z Wielkiej Brytanii, Chin, Niemiec i USA, większość z nich przyznała, że główną przyczyną ich niechęci są koszty. Europa nas zaskoczyła – powiedział David Bunch, szef do spraw mobilności i wygody w Shell – Największą barierą wejścia jest koszt pojazdu. Obawy dotyczące zasięgu nadal istnieją, ale maleją. Samochody elektryczne mogą być nawet o 30% droższe niż modele z silnikiem spalinowym. To nie lada przeszkoda dla tych, którzy finansowo nie mogą sobie pozwolić na bardziej ekologiczne rozwiązanie. Dostępność i jakość infrastruktury ładowania stale się poprawiają, jednak zgodziła się z tym tylko połowa kierowców w Europie, w Chinach 74%, a w USA aż 80%. Tylko 17% Europejczyków sądzi, że publiczne stacje ładowania oferują dobry stosunek jakości do ceny. Tymczasem w Chinach wynik ten wyniósł 69%, zaś w USA 71%. Zainteresowanie elektromobilnością wśród kierowców maleje z roku na rok. Odsetek respondentów w Europie, którzy byliby skłonni przesiąść się do samochodu elektrycznego wyniósł w 2024 roku 48%, a obecnie spadł do 41%. W Stanach Zjednoczonych liczba ta również zmalała, jednak tylko o 3 punkty procentowe. Kalifornia pozywa Trumpa za cofnięcie zakazu sprzedaży aut spalinowych Statystyki elektromobilności w Europie i USA W USA, w pierwszym kwartale 2025 roku odnotowała wyższą sprzedaż samochodów elektrycznych o 11% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, osiągając około 300 tysięcy pojazdów. Samochody elektryczne w Stanach Zjednoczonych stanowią 8% wszystkich sprzedawanych nowych aut, co jest nieznacznym, ale stałym wzrostem. Mimo pozytywnych prognoz, lider na rynku elektromobilności USA, Tesla traci kolejne udziały rynkowe. Obecnie odpowiada za sprzedaż 44% EV w całych Stanach, podczas gdy rok wcześniej było to 51%. Obecnym liderem w transformacji elektrycznej Europy jest Wielka Brytania z udziałem BEV na poziomie ponad 20% w kwietniu 2025 roku, wyprzedzając tym samym Niemcy i Francję. Natomiast Włochy odnotowały wzrosty w wysokości 108% więcej sprzedanych aut elektrycznych z roku na rok. Choć udział BEV w Polsce wynosi 5,4%, krajowy rynek elektromobilności dynamicznie się rozwija. W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedano 5107 aut elektrycznych, czyli o 22% rok do roku. Liderami na polskim rynku elektromobilności są Tesla, Kia i Mercedes. W całej Europie liczba punktów ładowania przekroczyła milion, co oznacza wzrost o 28% w porównaniu do końca 2024 roku. Największy przyrost odnotowano w Danii i Belgii. To znak, że europejskie kraje konsekwentnie realizują transformację elektromobilną. Dalsze inwestycje mogą udoskonalić publiczne stacje ładowania, by odpowiadały potrzebom klientów, a dotacje i dofinansowania to szansa dla kierowców z ograniczonymi środkami. Elektryczna transformacja w Europie i na świecie rozwija się z roku na rok i jest przyszłością dla globalnej poprawy jakości powietrza. Zobacz też: Sprawdzony model walki ze smogiem. Londyn pokazuje, co działa w praktyce Źródła: Reuters, Elektromobilni, ICCT Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.