Elektromobilność Sprawdzony model walki ze smogiem. Londyn pokazuje, co działa w praktyce 12 czerwca 2025 Elektromobilność Sprawdzony model walki ze smogiem. Londyn pokazuje, co działa w praktyce 12 czerwca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Program NaszEauto pod lupą: tylko 63 osoby otrzymały już pieniądze na prawie 7 tys. wniosków Rządowy program dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 roku. Urzędnicy zapowiadali, że pierwsze przelewy na konta wnioskujących zaczną trafiać po czterech miesiącach. Ostatecznie pod koniec czerwca, po prawie pięciu miesiącach, zrealizowano pierwszych kilkadziesiąt wypłat. Elektromobilność Hałas transportowy zagrożeniem dla zdrowia. Czy samochody elektryczne pomogą? Najnowsze dane ostrzegają o rosnącej ilości osób zagrożonych ekspozycją na nadmierny hałas. Im dłużej jesteśmy narażeni na dźwięki przekraczające 80-85 decybeli, tym większe ryzyko stresu fizjologicznego oraz zaburzeń snu, które rocznie doprowadzają do 66 000 przedwczesnych zgonów. UE zamierza do 2030 roku zmniejszyć ilość osób narażonych na przewlekły hałas. Jednym z rozwiązań mogą być ciche pojazdy elektryczne. Burmistrz Londynu, Sadiq Khan zapowiedział, że do 2030 roku zamierza osiągnąć w Londynie zerową emisję netto. Siedem lat po ogłoszeniu klimatycznego stanu wyjątkowego Londyn zrealizował szereg działań, które poprawiły jakość powietrza i życia mieszkańców. Teraz burmistrz apeluje do światowych przywódców, by na wzór Londynu odważnie podejmowali działania na rzecz klimatu. Reklama Klimatyczny alarm w Londynie W 2018 roku po uchwaleniu wniosku przez zgromadzenie, Londyn ogłosił stan wyjątkowy klimatyczny. Pomysł ten wyszedł od lidera opozycyjnej partii pracy Jeremy’ego Corbyna, ale wpływ na decyzję władz wywarły również protesty obywateli i ugrupowań pro-klimatycznych, takich jak Extinction Rebellion. Powodem był fakt, że normy zanieczyszczenia powietrza w Londynie zostały przekroczone. Szczególnie niebezpieczna była nadmierna ilość zanieczyszczenia powietrza, głównie NO₂ z transportu drogowego, wielokrotnie przekraczały dopuszczalne normy WHO. Od tego czasu miasto podjęło szereg inicjatyw mających na celu redukcji emisji CO2. Jednym ze skutków tych działań było utworzenie dużej strefy czystego powietrza (Ultra-Low Emission Zone, ULEZ), obejmującej niemal cały Londyn, z wyjątkiem autostrady M25. Pojazdy, które nie spełniają określonych norm emisji spalin, mogą wjechać do strefy czystego transportu wyłącznie po uiszczeniu opłaty w wysokości 12,5 funta na dzień. Dzięki ULEZ emisja tlenków azotu wyemitowana przez ruch drogowy w latach 2019-2022 spadła o 13 500 ton. Dzięki temu pozytywne rezultaty były wyraźnie zauważalne już w 2024 roku. Ekologiczne tramwaje podbijają brytyjskie miasta. Rząd przeznacza 15 miliardów funtów Burmistrz Londynu działa na rzecz klimatu Sadiq Khan od 2016 roku sprawuje funkcję burmistrza Londynu. W 2024 r. został wybrany po raz trzeci, czego nie osiągnęła żadna inna osoba na tym stanowisku. Polityk lewicy zdobył ponad milion głosów, a jednym z najważniejszych celów jego kadencji jest zielona transformacja Londynu. Jako burmistrz, Khan stawia na poprawę jakości powietrza, rozwój zielonych przestrzeni, recykling i odnawialne źródła energii. Misją burmistrza jest uczynienie z Londynu miasta o zerowej emisji netto do 2030 roku. Zobowiązałem się do osiągnięcia przez Londyn zerowej emisji netto do 2030 r. i wdrożyłem szereg polityk klimatycznych i inicjatyw, które mają nam w tym pomóc. Jednak osiągnięcie zerowej emisji netto musi być wspólnym wysiłkiem, dlatego ściśle współpracuję z rządem, lokalnymi radami, przedsiębiorstwami i społecznościami Londynu – powiedział Khan Obecnie Londyn obsługuje ponad 22 700 publicznych punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych, w tym około 1350 szybkich lub ultraszybkich ładowarek. Ponadto ulicami miasta porusza się ponad 1400 autobusów elektrycznych na baterie i 20 autobusów na wodór. To prawdziwy przełom w dekarbonizacji transportu. Według raportu monitoringu zużycia energii Urzędu Miasta z 2021 r. w uwzględnionych w raporcie londyńskich inwestycjach udało się uzyskać redukcję emisji dwutlenku węgla o 46,2% wyższą, niż wymagają krajowe normy prawne dla nowych budynków. Zyskały również inwestycje lokalne. Dzięki funduszowi London Community Energy Fund zrealizowano 194 projekty społeczności lokalnych, co doprowadziło do zainstalowania 3,3 MWp mocy fotowoltaicznej i szacowanych oszczędności rzędu 9600 ton ekwiwalentu CO2 w całym okresie użytkowania. Londyn to dziś jedno z najlepiej przygotowanych europejskich miast pod kątem elektromobilności. Londyn wzorem do naśladowania Sadiq Khan zwrócił się do liderów świata i Wielkiej Brytanii, by brali przykład z działań, które podjął Londyn, by ograniczyć emisję CO2 w celu ochrony obywateli i środowiska. Jednym z miast, które już inspiruje się działaniami burmistrza Londynu jest Delhi, najbardziej zanieczyszczona stolica świata według raportu z 2024 roku. Średnie roczne zanieczyszczenie powietrza w Delhi jest 19 razy większe niż wytyczne WHO. Przyczyną tak drastycznej emisji są pojazdy z nieefektywnymi silnikami, przemysł oraz spalanie paliw stałych. Umowa o wolnym handlu podpisana między Wielką Brytanią a Indiami umożliwia brytyjskim firmom zajmującym się energią odnawialną uzyskanie bezprecedensowego dostępu do rynku zamówień publicznych w Indiach. Sprawi to, że brytyjskie firmy będą miały możliwość składania ofert na duże projekty energii odnawialnej w Indiach. Również w Maharasztrze wiele miast, w tym Pimpri Chinchwad i Chhatrapati Sambhajinagar, planują wprowadzić strefy niskiej emisji, wzorując się na koncepcji Londynu. Przełomowe zmiany w stolicy Wielkiej Brytanii stają się inspiracją dla kolejnych miast zmagających się z zanieczyszczeniem powietrza. Londyn pokazuje, że determinacja, inwestycje i edukacja mogą realnie poprawić jakość życia mieszkańców i ograniczyć emisje CO₂. Zobacz też: Parking i energia w jednym. Samal City pokazuje, jak to się robi z OZE Źródła: Abp.Live, London.gov.uk, IQair Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.