FastCharge – rekord w ładowaniu pojazdu elektrycznego pobity

O tym, jak prężnie rozwija się branża pojazdów elektrycznych, raczej nie trzeba nikogo przekonywać. Jednocześnie, a nawet nieco szybciej, rozwijają się stacje ładujące. Jeszcze na drogach publicznych nie pojawił się pojazd, który ładowałby się z mocą 150 kW, a już zaprezentowano ładowarkę, która dokręca do 450 kW!

BMW, Porsche, Allego, Phoenix Contact i Siemens zaprezentowały ostatnio ładowarkę FastCharge z zawrotną szybkością ładowania. Udało się uzyskać rekordową moc 450 kW. Aktualnie jest to o wiele wyższy współczynnik niż rzeczywiste potrzeby (i możliwości) pojazdów elektrycznych. Do tej pory pionierem było Porsche, któremu udało się osiągnąć moc równą 350 kW.

Dodatkowe 100 km zasięgu w trzy minuty!

Stacja FastCharge jest dostępna publicznie, znajduje przy autostradzie A8 między Ulm a Augsburgiem w Niemczech. Posiada dwa punkty ładowania – jeden o mocy 175 kW i drugi o mocy do 450 kW. Samochód testowy BMW i3 wyposażony w akumulator o pojemności 57 kWh w ciągu 15 minut naładował się z 10 do 80%. Skorzystano z niego głównie po to, aby zademonstrować w jaki sposób stacja może przełączyć się na ładowanie 400 V. Największe zainteresowanie zbudził prototypowy model Porsche (bez homologacji drogowej) wyposażony w baterię 90 kWh. Rzeczywiście pobito rekord – szybkość ładowania przekroczyła barierę 400 kW. W ciągu trzech minut pojazd uzyskał możliwość przejechania (teoretyczną oczywiście) dodatkowych 100 km.

Ultra-szybkość stacji ładującej to nie wszystko

Port ładowania pojazdu podczas „przesyłania” energii jest chłodzony (mieszanina wody i glikolu). Innowacyjny system chłodzenia umożliwia sprawną kontrolę temperatury. Stacja może obsługiwać zarówno pojazdy o napięciu 400 jak i 800 V poprzez chłodzone kable wyprodukowane przez Phoenix Contact. W obu przypadkach technologia automatycznie dostosowuje się do dopuszczalnej maksymalnej prędkości ładowania konkretnego modelu. Projekt kilku współpracujących korporacji jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (7,8 mln euro).

Uzyskanie super-prędkości ładowania nie oznacza automatycznie, że technologia trafi na komercyjny rynek. Potrzeba jeszcze przeprowadzić wiele testów, m.in. tych dotyczących żywotności baterii i innych komponentów. Jest to jednak duży krok naprzód i być może w najbliższych latach ładowanie samochodów elektrycznych będzie tak szybkie, jak napełnianie baku w pojazdach spalinowych.

Źródło: electrek.co

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Chiny rosną w siłę, eksporterzy ropy tracą na znaczeniu

Chiny pełnią wiodącą rolę w dziedzinie energii odnawialnej i są obecnie największym na świecie producentem, eksporterem i instalatorem paneli słonecznych, turbin wiatrowych, baterii i pojazdów elektrycznych – tak wynika z najnowszego raportu Globalnej Komisji Geopolitycznej Przemian Energii, zaprezentowanego 11 stycznia w Abu Zabi. Na znaczeniu tracą liderzy rynku energetycznego opartego na paliwach kopalnych.