Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Fotowoltaika na torach kolejowych? Rewolucyjny pomysł

Fotowoltaika na torach kolejowych? Rewolucyjny pomysł

Miejsce montażu paneli fotowoltaicznych musi być dobrze nasłonecznione i łatwo dostępne. Wymagania te spełniają… tory kolejowe. Rozwiązanie takie zaprojektował szwajcarski start-up, który już niedługo rozpocznie instalację systemu w kantonie Vaud. 

Reklama

Pierwszy taki projekt 

Szwajcaria zamierza zrealizować pilotażowy projekt start-upu Sun-Ways – instalację paneli fotowoltaicznych na torach kolejowych. Inwestycja ma być odpowiedzią na konieczność zwiększenia mocy odnawialnej – Szwajcaria jako niewielki i górzysty kraj nie dysponuje wystarczającą powierzchnią na lądzie, stąd większe zainteresowanie pomysłami takimi jak ten, umożliwiającymi wykorzystanie już istniejącej infrastruktury. 

– Rozwój energii słonecznej obecnie zapewnia dodatkowe 2-3 proc. zapotrzebowania Szwajcarii na energię elektryczną każdego roku. Energia słoneczna staje się zatem, obok energii wodnej, drugim filarem naszego zaopatrzenia w energię elektryczną. Do 2050 r. energia słoneczna będzie w stanie pokryć 50 proc. rocznego zapotrzebowania pomimo rosnącego zużycia – powiedział Matthias Egli, dyrektor generalny Swissolar, szwajcarskiego stowarzyszenia zawodowego zajmującego się energią słoneczną.

Panele rozłoży… pociąg 

Panele mają znajdować się pomiędzy szynami, co umożliwi im pracę bez wpływu na ruch kolejowy. Dzięki specjalnej technologii konstrukcja ma być bardziej odporna i stabilna – przeszkodą nie będą nawet pędzące ponad 200 km/h pociągi.

– Będzie to pierwszy raz, kiedy panele słoneczne zostaną zainstalowane na torach kolejowych, po których przejeżdżają pociągi – powiedział dyrektor generalny Sun-Ways, Joseph Scuderi.

Ciekawy jest sam sposób instalacji. Ma do niej posłużyć pociąg Scheuchzer, który w trakcie jazdy sam ułoży panele między szynami. Pojazd wykorzystuje mechanizm tłokowy do “rozwijania” kolektorów na torze. Umożliwia mu on ułożenie nawet tysiąca m2 paneli dziennie!

Ambicje firmy są duże. Start-up zapewnia, że mógłby zagospodarować w ten sposób tory na terenie całego kraju, czyli bliski 5317 km powierzchni. Jednak zanim do tego dojdzie, musi zdać egzamin na odcinku testowym. Panele nie mogą ulec mikropęknięciom, ważne jest również ich działanie odblaskowe – osoby sceptycznie nastawione do projektu zwracają uwagę na ryzyko pożarowe oraz możliwość chwilowego oślepienia maszynisty przez odbijające się w kolektorze światło słoneczne. 

Zobacz też: Fake news polityka PIS-u o odladzaniu turbin wiatrowych wywołuje burzę 

Źródło: smoglab.pl, euronews.com 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.