Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Harley-Davidson na syntetycznym paliwie słonecznym. Nowy etap w dekarbonizacji transportu

Harley-Davidson na syntetycznym paliwie słonecznym. Nowy etap w dekarbonizacji transportu

Nowy typ syntetycznego paliwa powstającego z wykorzystaniem energii słonecznej pozwala zasilać pojazdy spalinowe bez konieczności modyfikacji silnika ani infrastruktury. Najnowsze testy pokazują, że może to być realna alternatywa dla tradycyjnych paliw kopalnych, neutralna emisyjnie i gotowa do wdrożenia.

925x200 1
Reklama

Pierwszy przejazd na „solarnym paliwie”

5 maja 2025 roku prof. Aldo Steinfeld, współzałożyciel firmy Synhelion, przejechał Harleyem-Davidsonem z paliwem syntetycznym produkowanym w zakładzie DAWN w Jülich, Niemcy. To pierwsze na świecie wykorzystanie pojazdu w istniejącym silniku bez modyfikacji, zasilanego paliwem powstałym wyłącznie dzięki energii słonecznej.

Technologia stojąca za sukcesem

Zakład DAWN działa od czerwca 2024 roku jako pierwszy przemysłowy zakład produkujący paliwa „drop‑in” czyli w pełni kompatybilne z obecnymi silnikami i infrastrukturą, z wykorzystaniem koncentrowanej energii słonecznej. Proces składa się z trzech etapów:

  1. Wysokotemperaturowy rozkład CO₂ i H₂O przy użyciu wież słonecznych i heliostatów, tworzący syngaz (CO+H₂).
  2. Przetworzenie syngazu w syntezę FT (Fischer-Tropsch).
  3. Otrzymanie końcowego paliwa (benzyny), diesla, SAF (kompatybilnego z istniejącą infrastrukturą paliwową).

Wyniki i efekty testu

  • Jazda przebiegła bezproblemowo, z Harleyem zachowującym osiągi porównywalne do tych na klasycznej benzynie.
  • Emisja CO₂ netto jest neutralna: takie paliwo emituje tylko tyle CO₂, ile zostało zużyte podczas jego produkcji.

Skalowanie produkcji

Synhelion planuje rozwijać produkcję:

  • zakład „DAWN” pracuje niemal na pełnych obrotach od marca 2025 roku,
  • pierwszy zakład komercyjny „RISE” powstanie w Hiszpanii do 2027 roku, z wydajnością około 1 000 ton paliw rocznie.

Ponadto celem jest 110 000 ton rocznie do 2030, a do 2033 nawet milion ton, odpowiadający połowie zapotrzebowania Europy na paliwa zawsze gotowe do użycia (SAF).

Kolejne zastosowania

Po motocyklu, paliwo zostało przetestowane m.in. w parowcu Gallia, operującym na Jeziorze Czterech Kantonów – symbolicznie zasilonym solar diesel. Wkrótce pojawią się testy z użyciem autobusów, ciężarówek, a docelowo w lotnictwie i żegludze.

Dlaczego to ma znaczenie?

  • Zero zmian w silnikach – każdy pojazd może używać paliwa „drop‑in”.
  • Pełna neutralność emisji – ważne dla sektorów trudnych do elektryfikacji.
  • Skalowalność technologii – zakłady liczone są już w tysiącach ton paliwa rocznie.

Alternatywa dla ropy

Pierwszy przejazd na syntetycznej benzynie słonecznej to milowy krok w kierunku zrównoważonego transportu. Dowodzi, że dzięki technologii termosolarnej można już dziś zasilać pojazdy bez konieczności zmian w silnikach czy infrastrukturze. Kluczowe pytania to: jak skala produkcji będzie rosnąć, ile realnie wyniesie koszt, i jak szybko technologia przejdzie do segmentów ciężkiego transportu i lotnictwa.

Zobacz też: Trzcina cukrowa napędza lotniczą rewolucję. Brazylia i Chiny inwestują w zrównoważone paliwa

Źródło: synhelion.com, ethz.ch, 

Fot.: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.