OZE Harley-Davidson na syntetycznym paliwie słonecznym. Nowy etap w dekarbonizacji transportu 10 czerwca 2025 OZE Harley-Davidson na syntetycznym paliwie słonecznym. Nowy etap w dekarbonizacji transportu 10 czerwca 2025 Przeczytaj także Fotowoltaika Owce-kosiarki na farmach OZE. Zysk dla rolników i klimatu Stada owiec skubią trawę wokół paneli słonecznych na farmach fotowoltaicznych. Ta niecodzienna praktyka stała się rozwiązaniem problemu nadmiernej roślinności w otoczeniu fotowoltaiki bez szkody dla zwierząt, a z zyskiem dla rolnika. Jej popularność narodziła się w Europie i obejmuje coraz więcej krajów inwestujących w rozwój agrofotowoltaiki. Elektromobilność Kto sięga po dopłaty do e-aut? Najnowsze dane z programu NaszEauto Dostaliśmy informację od NFOŚiGW dotyczące dokładnych statystyk programu zwiększającego elektromobilność Polaków ,,NaszEauto”. Dane pokazują wyraźne różnice w zainteresowaniu dopłatami w zależności od regionu. Gdzie mieszkańcy najchętniej korzystają z dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Nowy typ syntetycznego paliwa powstającego z wykorzystaniem energii słonecznej pozwala zasilać pojazdy spalinowe bez konieczności modyfikacji silnika ani infrastruktury. Najnowsze testy pokazują, że może to być realna alternatywa dla tradycyjnych paliw kopalnych, neutralna emisyjnie i gotowa do wdrożenia. Reklama Spis treści TogglePierwszy przejazd na „solarnym paliwie”Technologia stojąca za sukcesemWyniki i efekty testuSkalowanie produkcjiKolejne zastosowaniaDlaczego to ma znaczenie?Alternatywa dla ropy Pierwszy przejazd na „solarnym paliwie” 5 maja 2025 roku prof. Aldo Steinfeld, współzałożyciel firmy Synhelion, przejechał Harleyem-Davidsonem z paliwem syntetycznym produkowanym w zakładzie DAWN w Jülich, Niemcy. To pierwsze na świecie wykorzystanie pojazdu w istniejącym silniku bez modyfikacji, zasilanego paliwem powstałym wyłącznie dzięki energii słonecznej. Technologia stojąca za sukcesem Zakład DAWN działa od czerwca 2024 roku jako pierwszy przemysłowy zakład produkujący paliwa „drop‑in” czyli w pełni kompatybilne z obecnymi silnikami i infrastrukturą, z wykorzystaniem koncentrowanej energii słonecznej. Proces składa się z trzech etapów: Wysokotemperaturowy rozkład CO₂ i H₂O przy użyciu wież słonecznych i heliostatów, tworzący syngaz (CO+H₂). Przetworzenie syngazu w syntezę FT (Fischer-Tropsch). Otrzymanie końcowego paliwa (benzyny), diesla, SAF (kompatybilnego z istniejącą infrastrukturą paliwową). Stabilność systemu bez paliw kopalnych. Woda jako kluczowy magazyn energii w dobie OZE Wyniki i efekty testu Jazda przebiegła bezproblemowo, z Harleyem zachowującym osiągi porównywalne do tych na klasycznej benzynie. Emisja CO₂ netto jest neutralna: takie paliwo emituje tylko tyle CO₂, ile zostało zużyte podczas jego produkcji. Skalowanie produkcji Synhelion planuje rozwijać produkcję: zakład „DAWN” pracuje niemal na pełnych obrotach od marca 2025 roku, pierwszy zakład komercyjny „RISE” powstanie w Hiszpanii do 2027 roku, z wydajnością około 1 000 ton paliw rocznie. Ponadto celem jest 110 000 ton rocznie do 2030, a do 2033 nawet milion ton, odpowiadający połowie zapotrzebowania Europy na paliwa zawsze gotowe do użycia (SAF). Kolejne zastosowania Po motocyklu, paliwo zostało przetestowane m.in. w parowcu Gallia, operującym na Jeziorze Czterech Kantonów – symbolicznie zasilonym solar diesel. Wkrótce pojawią się testy z użyciem autobusów, ciężarówek, a docelowo w lotnictwie i żegludze. Dlaczego to ma znaczenie? Zero zmian w silnikach – każdy pojazd może używać paliwa „drop‑in”. Pełna neutralność emisji – ważne dla sektorów trudnych do elektryfikacji. Skalowalność technologii – zakłady liczone są już w tysiącach ton paliwa rocznie. Alternatywa dla ropy Pierwszy przejazd na syntetycznej benzynie słonecznej to milowy krok w kierunku zrównoważonego transportu. Dowodzi, że dzięki technologii termosolarnej można już dziś zasilać pojazdy bez konieczności zmian w silnikach czy infrastrukturze. Kluczowe pytania to: jak skala produkcji będzie rosnąć, ile realnie wyniesie koszt, i jak szybko technologia przejdzie do segmentów ciężkiego transportu i lotnictwa. Zobacz też: Trzcina cukrowa napędza lotniczą rewolucję. Brazylia i Chiny inwestują w zrównoważone paliwa Źródło: synhelion.com, ethz.ch, Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.