Na wodór Hipersoniczny samolot zasilany zielonym wodorem. SPARTAN pozwoli na ekologiczną eksplorację kosmosu? 17 stycznia 2022 Na wodór Hipersoniczny samolot zasilany zielonym wodorem. SPARTAN pozwoli na ekologiczną eksplorację kosmosu? 17 stycznia 2022 Przeczytaj także Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. Australijski start-up Hypersonix i Uniwersytet w Sydney chcą stworzyć alternatywę dla szkodliwych dla środowiska lotów w kosmos. Czy hipersoniczny samolot zasilany zielonym wodorem, nad którym pracują, pozwoli na ekologiczną eksplorację przestrzeni kosmicznej? Reklama Hipersoniczny samolot zasilany wodorem Samolot opracowywany przez australijskich naukowców ma wynosić na orbitę małe satelity. Maszyna ma poruszać się z prędkością hipersoniczną, czyli ponad pięciokrotnie większą niż prędkość dźwięku – od 6.1 tys. do 14.7 tys. km (5 – 12 Mach). Dzięki zasilaniu zielonym wodorem ma być najbardziej ekologicznym samolotem z silnikiem strumieniowym.Silnik strumieniowy to odmiana silnika odrzutowego, która nie ma części ruchomych. Jego konstrukcja jest pozornie prosta: komora spalania z dyszą, wtryskiwacze paliwa i stabilizatory płomienia.Wodór jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny. Zielony wodór można wytwarzać w sposób zrównoważony dla środowiska, wykorzystując energię słoneczną do jego ekstrakcji z wody. Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc nie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Zastosowanie wodoru możliwe jest dzięki wyjątkowemu silnikowi SPARTAN, który wykonany jest z kompozytów z osłoną ceramiczną. Silnik SPARTAN zasilany jest wodorem oraz może być wielokrotnie wykorzystany, źródło: hypersonix.com.au Ten materiał opiera się bardzo wysokiej temperaturze – nawet 2000˚C, dzięki czemu silnik może być wielokrotnie wykorzystywany. To duża zmiana w stosunku do obecnej technologii, która szkodzi środowisku. Dlaczego potrzebujemy ekologicznych lotów w kosmos? Obecnie rakiety powodują duże zanieczyszczenia podczas startu. Są jednorazowego użytku – tak jak zapałki, które zapalamy raz i wyrzucamy. Dzięki technologii wielokrotnych startów w kosmos można również zapobiec zanieczyszczaniu oceanów, gdzie trafiają po starcie części rakiet. Zespół odpowiedzialny za hipersoniczny samolot zasilany wodorem ma nadzieję, że projekt będzie gotowy mniej więcej w kwietniu lub maju 2022 roku. Obecny plan zakłada, że pierwszy lot samolotu odbędzie się w pierwszym kwartale 2023 roku. Mogłoby wydawać się, że eksploracja kosmosu, w tym wynoszenie satelitów na orbitę, ma niewiele wspólnego z ekologią. Cytując klasyka – nic bardziej mylnego. Chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu satelit dla ochrony środowiska? Zobacz artykuł: Polskie satelity pomagają rolnikom z całego świata być bardziej eko, monitorują wylesianie i wiele więcej! źródło: hypersonix.com.au Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.