Fotowoltaika Holandia testuje kolejną solarną ścieżkę rowerową 04 czerwca 2023 Fotowoltaika Holandia testuje kolejną solarną ścieżkę rowerową 04 czerwca 2023 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Biomasa Brykiet z łusek słonecznika i biomasa: czy to bardziej ekologiczna alternatywa dla pelletu? Znaczenie biomasy w Polsce rośnie, a w zaktualizowanym Krajowym Planie Energii i Klimatu (KPEiK) została wskazana jako kluczowy element stabilności systemu energetycznego. Jej popularność stawia jednak nowe wyzwania – rosnące ceny pelletu i kotłów oraz ryzyko nadmiernej eksploatacji lasów. Na rynku pojawiają się jednak różne ekologiczne alternatywy, które mają na celu wsparcie gospodarki o obiegu zamkniętym. W holenderskiej prowincji Brabancja Północna ruszyła budowa kolejnej solarnej ścieżki rowerowej w kraju. Ponad półkilometrowa trasa będzie wyłożona przez 500 paneli fotowoltaicznych. Czy takie inwestycje mają sens? Reklama Solarna ścieżka rowerowa W ostatnich tygodniach władze prowincji Brabancja Północna w Holandii ogłosiły budowę projektu solarnej ścieżki dla rowerów. Trasę o długości 0,6 km pokryje 500 paneli PV zintegrowanych z nawierzchnią asfaltową. Niestety nie wiadomo, jaką moc będą miały moduły. Projekt solarnej ścieżki w Holandii. Źródło: brabant.nl Solarna ścieżka rowerowa powstaje wzdłuż drogi N285 nieopodal Wagenberg na południu Holandii. To kolejny projekt testowy, który ma sprawdzić potencjał wykorzystania dróg użytkowych jako elektrowni słonecznych. W trakcie pięciu lat władze prowincji będą monitorować odporność modułów na obciążenia mechaniczne, koszty utrzymania takiego systemu oraz jego wydajność. To nie pierwszy taki pomysł Solarna ścieżka rowerowa powstała w Holandii już w 2016 roku! Było to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. Panele fotowoltaiczne pokryły 70 m trasy, którą dziennie pokonywało około 2 tys. cyklistów. Zdaniem autorów projektu moduły PV na drodze miały produkować około 30% energii mniej niż te zlokalizowane na dachach. Jak to działa? Panele słoneczne zostały uzupełnione o półprzezroczystą powłokę antypoślizgową, która zapewnia nośność, a jednocześnie zapewnia ochronę przed naciskiem. To połączenie tworzy solidną i bezpieczną nawierzchnię drogi, która może produkować energię elektryczną. Prąd może być wykorzystywany np. do oświetlenia publicznego, zasilania instalacji komunikacyjnych czy ładowania samochodów elektrycznych. Jak sprawdziła się pierwsza solarna ścieżka rowerowa? Po zaledwie sześciu miesiącach eksploatacji trasa przyciągnęła ponad 150 tys. rowerzystów i wygenerowała ponad 3 tys. kilowatogodzin energii. Od tamtej pory SolaRoad, czyli firma odpowiedzialna za realizację pilotażowego projektu, otworzyła 6 kolejnych solarnych ścieżek rowerowych. Według holenderskiego instytutu badawczego TNO aż 20% tras rowerowych w Holandii mogłoby być zamienionych w elektrownie solarne. Droga, która ładuje samochody Czy wiesz, że we Włoszech powstała droga, która ładuje elektryki? Po miesiącach testów na torze „Arena del Futuro”, czyli „Arenie Przyszłości” firma zademonstrowała możliwość bezprzewodowego transferu energii w celu ładowania pojazdów elektrycznych. Droga, która ładuje samochody elektryczne działa dzięki systemowi cewek umieszczonych pod asfaltem. System cewek umieszczonych pod asfaltem przekazuje energię bezpośrednio do samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów bez konieczności zatrzymywania się na stacjach ładowania w celu uzupełnienia baterii. Technologia może być dostosowana do wszystkich pojazdów wyposażonych w specjalny „odbiornik”, który przekazuje energię pochodzącą z infrastruktury drogowej bezpośrednio do silnika elektrycznego. Zwiększa zasięg i jednocześnie oszczędza ładunek akumulatora pojazdu. Czytaj dalej: Droga, która ładuje samochody elektryczne – „Arena Przyszłości”. Źródła: brabant.nl, solaroad.nl, triplepundit.com Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.