Wiadomości OZE Hulajnogi elektryczne Bird już w Warszawie 18 kwietnia 2019 Wiadomości OZE Hulajnogi elektryczne Bird już w Warszawie 18 kwietnia 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W Warszawie pojawił się nowy operator sharingu elektrycznych hulajnóg – Bird, który swoim użytkownikom udostępni 100 egzemplarzy tych jednośladów. Reklama Bird to już trzeci operator sharingu elektrycznych hulajnóg, który pojawił się w stolicy. Jak dotąd swoje elektryczne jednoślady udostępniała firma Lime, w sumie dysponująca 4 tys. hulajnóg w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, oraz Hive z 400 egzemplarzami. Do tego grona planuje dołączyć również Blinkee, na razie znane przede wszystkim ze swoich elektrycznych skuterów, na które można trafić aż w 17 miastach Polski (m.in. w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Poznaniu, Lublinie, Wrocławiu czy Koszalinie). Wypożyczenie hulajnogi elektrycznej w ramach usługi Bird wstępnie kosztuje 3 zł, a każda minuta jazdy 50 gr. Cena ta jest porównywalna z ofertą Hive, w której koszt wypożyczenia to 2,5 zł i 45 gr za minutę. Hulajnogi nie są jednak dostępne całą dobę – na noc zbierane są do ładowania oraz przeglądu technicznego, a o poranku rozwożone po mieście. Poruszać się na nich można więc od godziny 7 do 21. Nowe hulajnogi w Warszawie mogą cieszyć fanów tego typu środka komunikacji, ale jednocześnie stają się problemem, gdy użytkownicy porzucają je w dowolnym miejscu (np. blokując chodniki lub zastawiając przystanki). – Dobrze, że wchodzi kolejny operator, może wymusi to niższe ceny na rynku. Ale bez specjalnych parkingów w mieście będzie panował jeszcze większy chaos – komentuje sytuację Grzegorz Gruchalski z Warszawskiego Forum Samorządowego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.