Eko styl życia Jak uczyć o OZE najmłodszych? Projekt „Mistrzowie Energii” pokazuje skuteczną drogę 18 lipca 2025 Eko styl życia Jak uczyć o OZE najmłodszych? Projekt „Mistrzowie Energii” pokazuje skuteczną drogę 18 lipca 2025 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Eko styl życia Ekologiczne karmniki. Jak pomagać ptakom bez szkody dla środowiska Zima to trudny czas dla ptaków – mróz, śnieg i niskie temperatury ograniczają dostępność pożywienia. Ich dokarmianie wspiera lokalną bioróżnorodność, ale coraz większą uwagę przykłada się też do formy pomocy – ekologiczne karmniki, wykonane z materiałów naturalnych lub recyklingowych, pozwalają bezpiecznie dokarmiać ptaki, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ na środowisko. W Młodzieżowym Domu Kultury im. Andrzeja Bursy w Krakowie trwa właśnie półkolonia dla dzieci w wieku od siedmiu do czternastu lat. Choć wiele z 250 obecnych dzieci zadowoliłaby zwykła zabawa, tego dnia mogły doświadczyć nauki przez eksperymenty dzięki projektowi ,,Mistrzowie Energii”. Na miejscu była redakcja ŚwiatOZE.pl, aby zaobserwować interaktywny pokaz fizyczno-chemiczny i sprawdzić, jak będą reagować najmłodsi uczestnicy. Reklama Mistrzowie Energii Mistrzowie Energii to społeczny projekt, który powstał z inicjatywy firmy Columbus Energy, a merytorycznym partnerem została Carbon Footprint Foundation przy współpracy z fizykiem mgr inż. Michał Kudem. Głównym celem przedsięwzięcia jest promowanie edukacji ekologicznej, rozwój kompetencji przyszłości poprzez pokazy w szkołach oraz interaktywną platformę z materiałami dla nauczycieli. Dzięki temu uczniowie odkrywają, w jaki sposób fizyka i chemia łączą się z naszą codziennością i odnawialnymi źródłami energii. Nie brakuje trafnych nawiązań do gier komputerowych, które są bliskie najmłodszym uczestnikom (jak Minecraft) oraz interaktywnych zabaw i eksperymentów. Jednym z przedstawianych eksperymentów jest wytwarzanie prądu dzięki pracy mięśni i ruchowi korbki lub z pomocą ,,wiatru” wydobywającego się z płuc. Największą wartością wydarzenia jest możliwość uczenia przez działanie. Mistrzowie Energii: edukacja ekologiczna, która angażuje najmłodszych Reakcje uczestników Obecni na sali pedagodzy byli pod wrażeniem pokazu. W ich opinii powinno się organizować znacznie więcej tego typu prelekcji – zwłaszcza na etapie kształcenia podstawowego. Wiedza świadomościowa – czym jest prąd, gdzie powstaje i w jaki sposób – jest przekazywana od wczesnych etapów edukacji, jednak zwykle w dużo mniej kreatywny sposób, co wpływa na zdolność przyswojenia otrzymywanych informacji przez dzieci. Podczas zajęć prowadzący wykorzystywali aktywnie różne sprzęty, więc dzieci miały możliwość same stworzyć prąd, który zasila lampę. W ten sposób uczą się przez doświadczenie. Łatwiej tę wiedzę przyswoić i to jest najcenniejsze – mówi Radek Radoszek, opiekun i pracownik Młodzieżowego Domu Kultury im Andrzeja Bursy. Potwierdzały to wypowiedzi młodszych obserwatorów pokazu. Gdy zapytaliśmy jedną z uczestniczek (w wieku około 10 lat), który z eksperymentów spodobał jej się najbardziej, usłyszeliśmy odpowiedź, że ten, w którym osobiście wzięła udział wychodząc na środek. Dodała również, że była bardzo szczęśliwa obserwując pokaz i już teraz wie, że ,,energia zasila prąd, a panele i wiatraki, które żyją z nami na planecie to nasi przyjaciele”. Innemu uczestnikowi, kilkuletniemu chłopcu, najbardziej podobało się kręcenie korbą w celu rozświetlenia małej żarówki. Na pytanie, czy widział kiedyś podobne eksperymenty, odpowiedział, że jeszcze nigdy, nawet w szkole. Po czym rezolutnie dodał, że często czuje się lepiej, gdy świeci słońce, co prowadzi go do wniosku, że może sam działa na energię słoneczną. Starsza grupa uczniów, oprócz eksperymentów, doceniła profesjonalizm prowadzących oraz angażującą prezentacją. Jednej z dziewcząt pokaz wydał się na tyle ciekawy, że zadeklarowała w przyszłości zacząć zajmować się energią elektryczną zawodowo. Wartość edukacyjna W czasie, kiedy część młodych ludzi żyje w przeświadczeniu, że są ostatnim pokoleniem, ważnym czynnikiem zachęcającym do stawienia czoła rosnącym wyzwaniom klimatycznym może być edukacja. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów, by zbudować społeczeństwo świadome ekologicznie. Inicjatywy takie jak „Mistrzowie Energii” mają moc zmieniania rzeczywistości pracą u podstaw. To mogła być okazja, że dzieci po raz pierwszy usłyszały o odnawialnych źródłach energii. Tyle się o tym mówi w Unii Europejskiej. Mamy różne cele klimatyczne na przyszłe lata, ale mało dzieci wie, o co chodzi, co to są za cele, czym jest OZE i jak ono funkcjonuje – komentuje Radek Radoszek. Najważniejszym długofalowym skutkiem projektu będzie zainspirowanie młodych ludzi do eksperymentów i poszukiwania nowych rozwiązań, które odpowiedzą na problemy, z którymi mierzy się współczesny świat. Możliwość samodzielnego wykonania eksperymentów pomaga zbudować odpowiednią pewność siebie potrzebną do realnej zmiany świata. W projekt było zaangażowanych do tej pory 12 szkół, a do końca miesiąca fundacja zapowiada, że wyda dyplom uczestnictwa 500. dziecku. Zobacz też: Zielona energia: jakie studia wybrać po maturze 2025, żeby zmieniać świat? Źródło: Fundacja Carbon Footprint, Columbus Energy, Fot. arch. światoze.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.