Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Jeździsz z otwartym oknem? Jesteś narażony na większe zanieczyszczenie

samochody

Jeździsz z otwartym oknem? Jesteś narażony na większe zanieczyszczenie

Samochód z klimatyzacją dla wielu kierowców z mniej zamożnych miast jest nieosiągalny. Jeżdżąc z otwartym oknem wdychają o 80% więcej zanieczyszczeń. To wnioski z badania University of Surrey.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Kierowcy a poziom zanieczyszczenia

To pierwsze badanie tego typu. Naukowcy z zespołu prowadzonego przez uniwersyteckie Global Centre for Clean Air Research (GCARE) sprawdzili poziom zanieczyszczeń, na jaki narażeni są kierowcy w 10 miastach, m.in. w As-Sulajmanijji (Irak), Dhace (Bangladesz), Kantonie (Chiny), Madrasie (Indie), Sao Paulo (Brazylia), Kairze (Egipt). Pod uwagę wzięli ryzyko kontaktu z cząstkami PM2.5 i PM10 wewnątrz pojazdów w godzinach szczytu rano i wieczorem, a także poza nimi. Badacze analizowali sytuację w zależności czy kierowcy używali klimatyzacji, wentylatorów lub otwierali okna.

Wyniki z badania

Z badania wynika, że jazda samochodem z otwartymi oknami naraża kierowców na najwyższy poziom zanieczyszczeń. Kierowcy, którzy korzystają z klimatyzacji, wdychają o 80% mniej zanieczyszczeń niż Ci, którzy jeżdżą przy otwartych oknach. W drugiej kolejności naukowcy wymienili korzystanie z wentylatorów oraz systemów klimatyzacji. Najgorzej jest w godzinach szczytu. Jazda przy otwartych oknach poza godzinami szczytu o 91% mniej narażała na zanieczyszczenie niż w czasie porannych godzin i o 40% mniej niż wieczorem. Najwyższego poziomu zanieczyszczeń doświadczają użytkownicy samochodów z najuboższych miast, których najzwyczajniej w świecie nie stać na auto z klimatyzacją.

Co możemy zrobić?

Jak unikać narażenia na zanieczyszczenie? Jeśli nie mamy możliwości używania samochodu z klimatyzacją, jazda poza godzinami szczytu lub wybór alternatywnych środków transportu (komunikacja zbiorowa, pociąg, rower).

– Mówiąc szczerze, aby zmniejszyć narażenie na zanieczyszczenie powietrza, należałoby pozbyć się jak największej liczby samochodów z dróg lub wykorzystywać więcej pojazdów ekologicznych. To odległy sen w wielu krajach podlegających Official Development Assistance (Oficjalna Pomoc Rozwojowa) – powiedział prof. Prashant Kumar, dyrektor GCARE

Przypomnijmy, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zanieczyszczenie powietrza zabija rocznie średnio siedem milionów ludzi na całym świecie, a dziewięć na 10 osób oddycha mocno skażonym powietrzem.

żródło: naukawpolsce.pap.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.