Konwersja auta spalinowego na elektryka jest prostsza, niż myślisz!

Posiadacze aut spalinowych nie muszą zatruwać środowiska nadmierną emisją zanieczyszczeń. Rozwiązaniem powyższego problemu jest konwersja samochodu na elektryczny, a szczegóły takiej modyfikacji przybliżył Krzysztof Przybek, właściciel firmy EVgarage specjalizującej się w stosowaniu tego typu rozwiązań.

Konwersja na napęd elektryczny jest w zasadzie prostsza, niż mogłoby się wydawać, bo oczywiście należy zdemontować niepotrzebne elementy, silnik spalinowy, układ wydechowy, układ chłodzenia i zastąpić je silnikiem elektrycznym i akumulatorami. W zależności od konkretnego modelu wymaga to pewnej ilości fabrykacji części, które mogą nie istnieć i zmiany podłogi, bo akumulatory zawsze chciano umieszczać w taki sposób, żeby nie ograniczać funkcjonalności samochodu”, zauważył Krzysztof Przybek.

Potwierdzeniem słów Krzysztofa Przybka jest jego nietypowe osiągnięcie: we własnym garażu zbudował niemal od podstaw samochód elektryczny. Bazował na modelu Daihatsu Sirion, ale dokonał w nim gruntownych zmian – wymienił silnik spalinowy na elektryczny, wstawił akumulatory, wymienił także m.in. zawieszenie oraz układ hamulcowy. Według wyliczeń konstruktora przejechanie nowo powstałym samochodem elektrycznym 100 km kosztuje go obecnie niecałe 9 zł.

Konwersja rekomendowana jest pojazdom spalinowym, jednak Przybek podkreśla, że w zależności od modelu samochodu i specjalnych życzeń klienta przeróbki mogą zająć od 150 do nawet 500 godzin pracy. Ze względu na stan pojazdów, ich wiek oraz stan techniczny wymianie bądź przeróbce może ulec więcej elementów wyposażenia.

Poznaniak stosowne doświadczenie oraz wiedzę zdobywał w Kalifornii, gdzie pracował w firmie zajmującej się konwersją samochodów. Po powrocie do Polski postanowił zbudować własny samochód elektryczny, a sukces tego przedsięwzięcia sprawił, że obecnie zajmuje się konwersją drugiego samochodu – jest to Suzuki Gran Vitara pierwszej generacji.

W tej chwili w Polsce buduję drugi samochód. To jest już youngtimer, a plany są takie, że silnik zostanie zamontowany o większej mocy niż oryginalnie, dużo większy będzie również moment obrotowy, więc przyjemność z jazdy także będzie dużo większa”, podkreślił Krzysztof Przybek.

2 comments
  1. elektryki nie są do końca dobrym rozwiązaniem, zdecydowanie lepsze są hybrydy zwykłe lub plug in wtedy nie ograniczamy sie tylko do naładowanych baterii ale mamy też do dyspozycji silnik. państwo niech myśli o dotacjach a więcej takich aut zacznie się pojawiać. przykładu nie trzeba daleko szukać moje yaris 3-4l na 100km w cyklu mieszany

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Chiny rosną w siłę, eksporterzy ropy tracą na znaczeniu

Chiny pełnią wiodącą rolę w dziedzinie energii odnawialnej i są obecnie największym na świecie producentem, eksporterem i instalatorem paneli słonecznych, turbin wiatrowych, baterii i pojazdów elektrycznych – tak wynika z najnowszego raportu Globalnej Komisji Geopolitycznej Przemian Energii, zaprezentowanego 11 stycznia w Abu Zabi. Na znaczeniu tracą liderzy rynku energetycznego opartego na paliwach kopalnych.