Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Kraje Azji Południowo-Wschodniej mają problem z osiągnięciem neutralności klimatycznej

Garden by the Bay

Kraje Azji Południowo-Wschodniej mają problem z osiągnięciem neutralności klimatycznej

Cele klimatyczne Unii Europejskiej stają się coraz bardziej ambitne. Do osiągnięcia neutralności emisyjnej zobowiązują się także państwa Azji Wschodniej. Dobre wieści nie płyną jednak z krajów południowo-wschodnioazjatyckich. Zdaniem ekspertów, Unia Europejska powinna zintensyfikować współpracę z nimi w celu przyspieszenia zielonej transformacji i pokonaniu kryzysu wywołanego pandemią. 

Reklama

Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) obejmuje Singapur, Bruneę, Malezję, Tajlandię, Filipiny, Indonezję, Wietnam, Laos, Mjanmę i Kambodżę. 

– Jesteśmy zainteresowani sprawami ASEAN-u związane z klimatem i ochroną środowiska – powiedział Igor Driesmans, ambasador Unii Europejskiej w ASEAN. – Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że ASEAN dynamicznie rozwija się gospodarczo i demograficznie. Ale wraz z tym rozwojem, drastycznie wzrasta emisja dwutlenku węgla.

Wzrost gospodarczy, ale i wzrost emisji

W ostatnich latach wzrost emisji dwutlenku węgla niektórych krajów ASEAN uległ spowolnieniu dzięki innowacjom poprawiającym efektywność energetyczną. Nie zmienia to faktu, że ogólny udział tego regionu w globalnej emisji gazów cieplarnianych nieustannie rośnie. W 2000 roku wynosił on 3,07%, natomiast w 2018 roku – już 4,39%.

Przewiduje się, że popyt na energię w Azji Południowo-Wschodniej wzrośnie o 60% do 2040 roku. Jak czytamy w raporcie Międzynarodowej Agencji Energetycznej z 2019 roku, również udział węgla w miksie energetycznym tych państw będzie stopniowo wzrastał. Decyzje polityczne nie wskazują na to, aby w najbliższych latach miało nastąpić wygaszanie elektrowni węglowych. 

Badanie przeprowadzone z 2018 roku wykazało, że emisje dwutlenku węgla wynikające z produkcji energii w regionie ASEAN mogą wzrosnąć o 61% w latach 2014-2025. Jednym z czynników sprzyjających temu scenariuszowi jest szybka urbanizacja. 

Przypomnijmy, że 5 z 15 krajów najbardziej dotkniętych zmianami klimatycznymi znajduje się w regionie ASEAN. Na drugim miejscu uplasowała się Mjanma, dalej Filipiny (4. miejsce), Wietnam (6. miejsce), Tajlandia (8. miejsce) i Kambodża (12. miejsce).

Wola jest. Potrzebne środki

Kambodżański minister środowiska Say Samal powiedział, że kraje bloku ASEAN pracują nad strategią zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku. 

Zobowiązanie się do osiągnięcia celów redukcji emisji gazów cieplarnianych jest dobrowolne w przypadku krajów najsłabiej rozwiniętych, takich jak Kambodża. Jednak wyznaczenie ważnych celów świadczy o zaangażowaniu państw członkowskich ASEAN w przeciwdziałanie globalnemu zagrożeniu, jakim jest katastrofa klimatyczna – stwierdził Samal w wywiadzie dla magazynu The Asean. 

Minister przypomniał także, że Kambodży udało się zwiększyć udział energii słonecznej w miksie energetycznym z zera do prawie 10% w ciągu 4 lat. 

“Ukryty protekcjonizm”

Postanowienia Zielonego Nowego Ładu są bardzo interesujące i przydatne dla ASEAN. Jednak te kraje potrzebują pomocy i wsparcia UE w zakresie rozwijania i wdrażania ekologicznych rozwiązań – skomentował Noel Clehane z firmy konsultingowo-doradczej BDO. – Trzeba też wziąć pod uwagę, że w państwach ASEAN istnieje poczucie, że Zielony Ład i wszystkie inicjatywy UE dotyczące klimatu mogą być “ukrytym protekcjonizmem”. 

Partnerzy z Azji Południowo-Wschodniej coraz bardziej obawiają się, że “zielone projekty”, takie jak podatek od emisji dwutlenku węgla, mogą stanowić skuteczną barierę dla importu. 

Jeżeli Unia Europejska chce, aby państwa ASEAN osiągały takie same cele klimatyczne [jak kraje europejskie – red.], powinna wesprzeć je finansowo w realizacji projektów infrastrukturalnych – powiedział Jaya Ratnam, ambasador Singapuru w UE. 

Jedną z inicjatyw Unii Europejskiej jest zielone finansowanie ASEAN, na którą przeznaczono 1 miliard dolarów. Państwa Azji Południowo-Wschodniej będą mogły zaciągnąć pożyczki na realizację projektów infrastrukturalnych w zakresie zrównoważonego transportu, czystej energii i efektywnych systemów wodnych. Połowa z pożyczek finansowana jest przez Europejski Bank Inwestycyjny, a także niemieckie i francuskie narodowe banki rozwoju.

Źródło: euractiv.com

Fot. Garden by the Bay, Singapur

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.