2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Które sklepy stawiają na OZE? Zielona transformacja polskich dyskontów

Które sklepy stawiają na OZE? Zielona transformacja polskich dyskontów

Fotowoltaika na dachach, energia z farm słonecznych, ładowarki do pojazdów elektrycznych i geotermia w chłodniach – to tylko niektóre ze zrównoważonych rozwiązań, które realizują działające w Polsce dyskonty spożywcze. Celem zmniejszenia emisji CO₂, coraz więcej sieci handlowych przechodzi na czystą energię, a dzięki publikowanym raportom konsument ma możliwość świadomego wyboru marketu, który jest przyjazny dla środowiska.

925x200 5
Reklama

Zrównoważone zakupy

Biedronka, Lidl, Dino, Kaufland i Auchan to jedne z najpopularniejszych dyskontów, które stanowią codzienne miejsce zakupów dla milionów Polaków. Dzięki bogatemu asortymentowi, skoncentrowanemu w jednym miejscu, zakupy podstawowych produktów są szybkie i wygodne.

Jednak działalność sklepów, zwłaszcza sieci handlowych, generuje niemałe emisje CO₂, związane z ich funkcjonowaniem. Szczególnie energochłonne jest chłodzenie oraz transport produktów. Według danych FAO niemal jedna trzecia światowych emisji gazów cieplarnianych (głównie CO₂) powstaje w wyniku działalności branży rolniczej i producentów żywności. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i pogłębiającego się kryzysu klimatycznego, wybór zrównoważonych produktów staje się standardem dla konsumenta. Na podstawie publikowanych w sieci raportów i oświadczeń jesteśmy w stanie zweryfikować klimatyczną neutralność naszych ulubionych dyskontów i podjąć przemyślaną decyzję – który z nich mamy zamiar wspierać.

Biedronka stawia na fotowoltaikę

Biedronka to największa sieć sklepów dyskontowych w Polsce. Właścicielem sieci jest Jerónimo Martins Spółka Akcyjna, będąca własnością Grupy Jerónimo Martins, z siedzibą w Portugalii. Pierwszy sklep sieci Biedronka w Polsce został otwarty 4 kwietnia 1995 roku, a 30 lat później, pod koniec 2024 roku sieć liczyła aż 3730 placówek handlowych, działających we wszystkich regionach.

W swoim najnowszym komunikacie prasowym Biedronka podzieliła się informacją o transformacji energetycznej, którą wdrożyła na przestrzeni lat. W 2022 roku panele PV miało 8 sklepów, a do 2024 roku liczba ta wzrosła do 2072. Biedronka postanowiła wdrożyć rozwiązania oparte na czystej energii również w systemach dystrybucyjnych. Za pośrednictwem portugalskiej grupy EDP dyskontowi udało się wyposażyć 8 z 17 centrów dystrybucji w panele fotowoltaiczne. Obecnie energia słoneczna stanowi około 16% całkowitego zużycia energii w sklepach i jest wykorzystywana do zasilania urządzeń chłodniczych, systemów kasowych, oświetlenia oraz klimatyzacji.

Lidl bierze za cel zero-emisyjność

Lidl to międzynarodowa sieć dyskontów spożywczych, należąca do niemieckiej grupy kapitałowej Schwarz. Sklep działa na polskim rynku od 2002 roku, kiedy to otwarto pierwszą placówkę w Poznaniu. Od tego czasu sieć dynamicznie się rozwinęła i obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 900 sklepów, które zatrudniają blisko 29 000 osób.

W 2021 roku Lidl przyjął politykę klimatyczną, której celem jest redukcja emisji CO2, zarówno we własnej działalności, jak i w łańcuchu dostaw. Do 2030 roku międzynarodowa sieć sklepów zamierza zmniejszyć wytwarzane zanieczyszczenia o 80% w porównaniu z 2019 rokiem. W tym celu Lidl wdrożył wiele rozwiązań z zakresu zielonej energii, które pojawiają się w coraz większej liczbie placówek. Przykładem są instalacje grzewczo-wentylacyjne oparte w głównej mierze na odzysku ciepła z lad chłodniczych, instalacje fotowoltaiczne o mocy 50 kWp oraz stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych, uruchomione w 2017 roku. 

Polska sieć Dino inwestuje w OZE

Dino to polska sieć supermarketów średniej wielkości, założona w 1999 roku przez Tomasza Biernackiego. Sklepy Dino znajdują się głównie w małych i średnich miastach oraz na na obrzeżach większych aglomeracji. Dino Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się sieci supermarketów w kraju, a na koniec 2024 roku funkcjonowało już ponad 2700 placówek.

Założyciel Dino od lat stawia na rozwiązania z zakresu zielonej energii, czego dowodem jest raport podsumowujący działalność sieci w ubiegłym roku. Na koniec 2024 r. 2476 sklepów było zaopatrzonych w panele fotowoltaiczne, co stanowiło 92% całej sieci Dino. Łączna moc instalacji OZE należących do grupy wyniosła pod koniec roku 98,9 MW. Obecnie panele PV są standardowym elementem wyposażenia nowo otwieranych marketów Dino.

Kaufland rozwija elektromobilność

Kaufland to niemiecka sieć hipermarketów, podobnie jak Lidl należąca do Schwarz Gruppe. Sieć oferuje szeroki asortyment produktów spożywczych oraz codziennego użytku. Pierwszy market w Polsce został otwarty 21 listopada 2001 roku, w Stargardzie.

Od początku swojego istnienia sieć przykładała dużą wagę, by jej działania były zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Kaufland Polska wyznaczył sobie za cel redukcję emisji CO2 o 80% w 2030 roku, w porównaniu z 2019 rokiem. Jedną z najważniejszych inicjatyw, którą obecnie realizuje Kaufland jest rozwój i promocja elektromobilności. Na parkingach przy marketach sieci w połowie 2024 roku funkcjonowało już 31 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a liczba ta stale rośnie. Ponadto Kaufland podpisał umowę z dostawcami na pokrycie wolumenu energii zużywanej w 100% zieloną energią, we wszystkich placówkach. Zrealizował również inwestycję w instalację oświetlenia LED we wszystkich marketach w Polsce, o wartości 5,5 mln zł.

100% energii z OZE w Auchan

Auchan to francuska sieć hipermarketów, należąca do rodziny Mulliez, która zarządza również takimi markami, jak Leroy Merlin i Decathlon. Sieć została założona we Francji, a w Polsce działa od 1996 roku. Auchan oferuje różne formaty sklepów, od dużych hipermarketów, po mniejsze supermarkety i sklepy osiedlowe typu „Moje Auchan”, dzięki czemu cechuje się szeroką dostępnością dla konsumentów.

W ubiegłym roku sieć podpisała 12-letnią umowę zakupu energii, pochodzącej z 35 polskich farm fotowoltaicznych firmy GoldenPeaks Capital. Zobowiązanie weszło w życie w czerwcu tego roku i pozwoli sklepom Auchan na pozyskanie 115 GWh energii odnawialnej rocznie. Już dziś sklepy Auchan na terenie Polski są w 100% zaopatrywane w energię z OZE. Dzięki optymalizacji kosztów energii, którą osiągnięto poprzez zwiększanie efektywności energetycznej oraz inwestycjom w nowe technologie, we wszystkich sklepach Auchan w Polsce udało się zaoszczędzić łącznie 61,8 GWh energii.

Codzienny, zrównoważony wybór

Dzięki śledzeniu i analizie dostępnych raportów mamy dostęp do aktualnych danych na temat rozwiązań klimatycznych, które realizują nasze ulubione sklepy i dyskonty. Szczerość i transparentność to obecnie jedna z najbardziej wartościowych metod komunikacji z konsumentami. Otwartość na pozytywną zmianę oraz brak obojętności wobec ochrony środowiska sprawiają, że codzienne zakupy mogą nieść za sobą korzyści dla klimatu oraz transformacji energetycznej.

Zobacz też: System kaucyjny startuje 1 października. Czy pomoże oczyścić polskie rzeki z plastiku?

Źródła: AboutMarketing, media.biedronka.pl, lidl.pl,  grupadino.pl, firma.kaufland.pl, media.auchan.pl, FAO.org

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.