Elektromobilność Ładowarka do samochodów elektrycznych zamontowana w słupie oświetleniowym 28 stycznia 2021 Elektromobilność Ładowarka do samochodów elektrycznych zamontowana w słupie oświetleniowym 28 stycznia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W Polsce infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych ciągle nie jest wystarczająca. Jednym ze sposobów na rozwój sieci punktów ładowania mogą być słupy oświetleniowe z wmontowaną ładowarką. Konstrukcją takich urządzeń zajmuje się grupa ROSA. Reklama Modernizacja oświetlenia Zgodnie z założeniami idei smart city, w Polsce od kilku lat trwa modernizacja oświetlenia ulicznego i wymiana na oprawy LED. Niedawno pisaliśmy o działaniach podejmowanych w Rudzie Śląskiej. Setki nowych LED-ów na ulicach Rudy Śląskiej Oświetlenie ledowe zużywa znacznie mniej energii niż tradycyjne, dzięki czemu powstaje możliwość wykorzystania mocy z przyłącza do zasilania innych urządzeń. – Ilość słupów oświetleniowych w polskich miastach i gminach jest wystarczająca, by stworzyć bazę łatwo dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, na parkingach miejskich oraz w miejscach postojowych zlokalizowanych na trasach – komentuje Stanisław Rosa, właściciel grupy ROSA. Bardziej dostępne i proste w instalacji Słup oświetleniowy z ładowarką jest znacznie szybszą, tańszą i prostszą inwestycją niż tradycyjna stacja ładowania. Ponadto można zlokalizować go w miejscach łatwo dostępnych dla kierowcy przez większą część doby, np. na osiedlu mieszkaniowym lub przy blokowisku. Biorąc pod uwagę ostatnie wyniki badań naukowców z Massachusetts Institute of Technology, jest to wyjątkowo istotna cecha. Ponadto stacja ładowania zamontowana w słupie oświetleniowym korzysta z już istniejącego przyłącza. Dzięki temu nie trzeba ponosić kolejnego dodatkowego kosztu, jakim jest koszt nowego przyłącza. Montaż ładowarki polega jedynie na wymianie starego słupa na nowy z rozszerzoną funkcją, dlatego nie jest konieczne zgłoszenie robót budowlanych, czy wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej. Ładowanie samochodu w godzinę SAL EV jest słupem oświetleniowym z ładowarką, zaprojektowanym przez firmę ROSA. Ma on ok. 6-10 metrów wysokości i został poddany procesowi anodowania, co powoduje, że nie ulega korozji. Jest dostępny w dziesięciu kolorach i zakończony oprawą LED. Zamontowana stacja ładowania o mocy od 7,4kW do 22kW pozwala na naładowanie akumulatora do poziomu niezbędnego do pokonania 100 km w jedną godzinę. Taka moc ładowarek jest najbardziej powszechna i zalecana przez producentów samochodów, ponieważ wydłużają one żywotność akumulatora. Fot. ROSA Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.