W Polsce infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych ciągle nie jest wystarczająca. Jednym ze sposobów na rozwój sieci punktów ładowania mogą być słupy oświetleniowe z wmontowaną ładowarką. Konstrukcją takich urządzeń zajmuje się grupa ROSA.
Modernizacja oświetlenia
Zgodnie z założeniami idei smart city, w Polsce od kilku lat trwa modernizacja oświetlenia ulicznego i wymiana na oprawy LED. Niedawno pisaliśmy o działaniach podejmowanych w Rudzie Śląskiej.
Oświetlenie ledowe zużywa znacznie mniej energii niż tradycyjne, dzięki czemu powstaje możliwość wykorzystania mocy z przyłącza do zasilania innych urządzeń.
– Ilość słupów oświetleniowych w polskich miastach i gminach jest wystarczająca, by stworzyć bazę łatwo dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, na parkingach miejskich oraz w miejscach postojowych zlokalizowanych na trasach – komentuje Stanisław Rosa, właściciel grupy ROSA.
Bardziej dostępne i proste w instalacji
Słup oświetleniowy z ładowarką jest znacznie szybszą, tańszą i prostszą inwestycją niż tradycyjna stacja ładowania. Ponadto można zlokalizować go w miejscach łatwo dostępnych dla kierowcy przez większą część doby, np. na osiedlu mieszkaniowym lub przy blokowisku. Biorąc pod uwagę ostatnie wyniki badań naukowców z Massachusetts Institute of Technology, jest to wyjątkowo istotna cecha.
Ponadto stacja ładowania zamontowana w słupie oświetleniowym korzysta z już istniejącego przyłącza. Dzięki temu nie trzeba ponosić kolejnego dodatkowego kosztu, jakim jest koszt nowego przyłącza.
Montaż ładowarki polega jedynie na wymianie starego słupa na nowy z rozszerzoną funkcją, dlatego nie jest konieczne zgłoszenie robót budowlanych, czy wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej.
Ładowanie samochodu w godzinę
SAL EV jest słupem oświetleniowym z ładowarką, zaprojektowanym przez firmę ROSA. Ma on ok. 6-10 metrów wysokości i został poddany procesowi anodowania, co powoduje, że nie ulega korozji. Jest dostępny w dziesięciu kolorach i zakończony oprawą LED.
Zamontowana stacja ładowania o mocy od 7,4kW do 22kW pozwala na naładowanie akumulatora do poziomu niezbędnego do pokonania 100 km w jedną godzinę. Taka moc ładowarek jest najbardziej powszechna i zalecana przez producentów samochodów, ponieważ wydłużają one żywotność akumulatora.
Fot. ROSA
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.