Ładowarka do samochodów elektrycznych zamontowana w słupie oświetleniowym

Ładowarka do samochodów elektrycznych zamontowana w słupie oświetleniowym

W Polsce infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych ciągle nie jest wystarczająca. Jednym ze sposobów na rozwój sieci punktów ładowania mogą być słupy oświetleniowe z wmontowaną ładowarką. Konstrukcją takich urządzeń zajmuje się grupa ROSA.

Modernizacja oświetlenia 

Zgodnie z założeniami idei smart city, w Polsce od kilku lat trwa modernizacja oświetlenia ulicznego i wymiana na oprawy LED. Niedawno pisaliśmy o działaniach podejmowanych w Rudzie Śląskiej. 

Oświetlenie ledowe zużywa znacznie mniej energii niż tradycyjne, dzięki czemu powstaje możliwość wykorzystania mocy z przyłącza do zasilania innych urządzeń. 

– Ilość słupów oświetleniowych w polskich miastach i gminach jest wystarczająca, by stworzyć bazę łatwo dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, na parkingach miejskich oraz w miejscach postojowych zlokalizowanych na trasach – komentuje Stanisław Rosa, właściciel grupy ROSA.

Bardziej dostępne i proste w instalacji

Słup oświetleniowy z ładowarką jest znacznie szybszą, tańszą i prostszą inwestycją niż tradycyjna stacja ładowania. Ponadto można zlokalizować go w miejscach łatwo dostępnych dla kierowcy przez większą część doby, np. na osiedlu mieszkaniowym lub przy blokowisku. Biorąc pod uwagę ostatnie wyniki badań naukowców z Massachusetts Institute of Technology, jest to wyjątkowo istotna cecha. 

Ponadto stacja ładowania zamontowana w słupie oświetleniowym korzysta z już istniejącego przyłącza. Dzięki temu nie trzeba ponosić kolejnego dodatkowego kosztu, jakim jest koszt nowego przyłącza. 

Montaż ładowarki polega jedynie na wymianie starego słupa na nowy z rozszerzoną funkcją, dlatego nie jest konieczne zgłoszenie robót budowlanych, czy wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej. 

Ładowanie samochodu w godzinę

SAL EV jest słupem oświetleniowym z ładowarką, zaprojektowanym przez firmę ROSA. Ma on ok. 6-10 metrów wysokości i został poddany procesowi anodowania, co powoduje, że nie ulega korozji. Jest dostępny w dziesięciu kolorach i zakończony oprawą LED. 

Zamontowana stacja ładowania o mocy od 7,4kW do 22kW pozwala na naładowanie akumulatora do poziomu niezbędnego do pokonania 100 km w jedną godzinę. Taka moc ładowarek jest najbardziej powszechna i zalecana przez producentów samochodów, ponieważ wydłużają one żywotność akumulatora.

Fot. ROSA