Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ulepszenia infrastrukturalne, które pomogą w rozwoju elektromobilności [raport]

infrastruktura ladowania

Ulepszenia infrastrukturalne, które pomogą w rozwoju elektromobilności [raport]

Nowe badanie, przeprowadzone przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology koncentrowało się na ulepszeniach infrastrukturalnych, które miałyby znaczny wpływ na zwiększenie liczby samochodów elektrycznych. Kluczowe znaczenie ma ładowanie pojazdów nocą. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Ładowarki jak najbliżej kierowców 

Naukowcy założyli, że instalowanie stacji ładowania tylko w centralnych lokalizacjach, jak galerie handlowe czy supermarkety, nie potęguje pozytywnych skutków. Znacznie więcej korzyści przyniósłby montaż stacji ładowania w miejscach bliskich kierowcom, jak blokowiska czy osiedla mieszkalne.

Z kolei szybkie stacje ładowania sprawdziłyby się przy autostradach i drogach ekspresowych. Ponadto, ankietowani wspominali o możliwości wypożyczenia pojazdu elektrycznego w trakcie trasy, która przekracza zasięg pojedynczego ładowania ich samochodów. 

W badaniach pomogły urządzenia GPS

Raport został opublikowany w czasopiśmie “Nature Energy”. Ich autorami są profesor nadzwyczajna Jessika Trancik, doktoranci Wei Wei, Sankaran Ramakrishnan i Zachary Needell. 

Naukowcy opracowali nową metodologię identyfikującą sposoby ładowania, które byłyby dopasowane do codziennych czynności kierowców. Wykorzystali dane zebrane z urządzeń GPS w samochodach, a także wyniki ankiet dotyczących nawyków i potrzeb kierowców. Szczegółowe dane pochodziły z miasta Seattle, natomiast bardziej ogólne z całych Stanów Zjednoczonych. 

Znaczące zwiększenie udziału samochodów elektrycznych we flocie samochodów osobowych jest głównym elementem polityki łagodzenia zmiany klimatu na poziomach lokalnym i stanowym – powiedziała Jessika Trancik. Celem badania było lepsze zrozumienie, w jaki sposób urzeczywistnić plany szybkiej elektryfikacji transportu. 

Monitorowano codzienne nawyki kierowców w rocznym przekroju

Zespół zbadał, jak różni kierowcy przemieszczają się z miejsca na miejsce w ciągu dnia i gdzie się zatrzymują. 

– To pozwala sprawdzić nam, kiedy i gdzie najwygodniej będzie im ładować samochody, bez przerywania codziennych czynności czy zbyt długiego oczekiwania, aż pojazd się naładuje – wyjaśnia Trancik.

Badacze wzięli pod uwagę zarówno zwykłe codzienne czynności, jak i zmiany zachodzące w ciągu roku. Pozwoliło to określić rodzaje podróży, które kierowcy odbywają w ciągu roku, wykraczające poza schemat dom-praca-zakupy. 

Istotny wpływ na decyzję mają “dni pełne energii”

Z raportu wynika, że zdecydowana większość codziennych potrzeb transportowych może być zaspokojona przez tanie samochody elektryczne z niewielkim zasięgiem. Jednak zdarzają się dni, w których kierowcy mają do pokonania dłuższy dystans lub brakuje im czasu, aby zatrzymać się i naładować pojazd. Jak wynika z badań, to właśnie te “dni pełne energii” są decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego

Technologia akumulatorów ciągle się rozwija, dzięki czemu zwiększa się maksymalny zasięg pojazdów elektrycznych. Zdaniem Jessiki Trancik, to jednak nie wystarczy, aby przekonać konsumentów i osiągnąć szybką redukcję emisji.

Akumulatory o największej pojemności są najdroższe, a przez to dla wielu niedostępne. Odpowiednie ułożenie infrastruktury jest ważne z finansowego punktu widzenia – komentuje.  

Badanie wykazało, że zapewnienie łatwego dostępu do alternatywnego transportu w “dni pełne energii” również może odegrać kluczową rolę. Firmy motoryzacyjne odniosłyby korzyści m.in. dzięki świadczeniu usług wynajmu na długich trasach. 

Należy upowszechnić ładowanie w nocy

Na podstawie analizy naukowcy stwierdzili, że należy udostępnić możliwość ładowania w nocy większej liczbie osób. Podczas gdy kierowcy, którzy mają własne garaże, mogą ładować swoje samochody w nocy z domu, wiele osób ciągle musi korzystać z parkingu publicznego. 

Dlatego tak ważne jest umieszczenie ładowarek przy blokowiskach czy dzielnicach mieszkalnych, zamiast przy przypadkowym sklepie spożywczym – stwierdza Trancik. 

Źródło: techxplore.com 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.