Elektromobilność Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność 02 lipca 2025 Elektromobilność Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność 02 lipca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Dubaj uruchomi pierwszą na świecie regularną flotę latających taksówek elektrycznych (eVTOL) w 2026 roku. Projekt ma na celu skrócenie czasu podróży w zatłoczonym mieście i ograniczenie emisji zanieczyszczeń dzięki zeroemisyjnemu napędowi. Tymczasem w Polsce i Europie coraz częściej podkreśla się, że przyszłość neutralnego klimatycznie transportu zależy nie tylko od innowacji technologicznych, ale przede wszystkim od źródeł energii, z których korzystają pojazdy elektryczne. Reklama Spis treści ToggleDubaj testuje taksówki powietrzneCzy eVTOL są faktycznie zeroemisyjne?Gdzie jest Polska w elektromobilności?Technologia a system energetycznyCo jest realne w polskim transporcie?Kierunek dla neutralnej klimatycznie mobilności Dubaj testuje taksówki powietrzne Prace pilotażowe rozpoczęto już w 2025 roku. Zgodnie z informacjami podanymi 1 lipca 2025 r. przez Reuters, amerykańska firma Joby Aviation dostarczyła do Dubaju pierwsze egzemplarze samolotów eVTOL – lekkich, elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania. Zawarta umowa z Road and Transport Authority (RTA) zakłada, że od 2026 r. usługa będzie działać komercyjnie. Każdy pojazd pokona dystans do 160 km z maksymalną prędkością 320 km/h. Na pokład zabierze pilota i czterech pasażerów. Jak podaje Joby Aviation, przelot z lotniska Dubai International do Palm Jumeirah ma trwać 10-12 minut zamiast 45 minut samochodem w godzinach szczytu. Czy eVTOL są faktycznie zeroemisyjne? Według raportu Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) z maja 2024 r., Dubaj produkuje ponad 80% energii elektrycznej z gazu ziemnego i produktów ropopochodnych. Oznacza to, że choć same eVTOL nie emitują CO₂ w miejscu startu i lądowania, to energia potrzebna do ich ładowania nadal wiąże się z emisją gazów cieplarnianych. Z punktu widzenia neutralności klimatycznej kluczowe jest więc, czy region zwiększy udział OZE w miksie energetycznym. Z danych IRENA (International Renewable Energy Agency) wynika, że w 2023 r. Zjednoczone Emiraty Arabskie uzyskały około 7% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. To wzrost w stosunku do 2% w 2018 r., ale do dekarbonizacji daleka droga. Europejczycy mniej przekonani do elektromobilności niż Amerykanie. Nowy raport Gdzie jest Polska w elektromobilności? W Polsce w 2024 roku według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) po drogach jeździło ponad 1 900 elektrycznych autobusów miejskich. W miastach rozwijają się także sieci mikromobilności – rowery elektryczne i hulajnogi. Jednak jak podkreśla IEO (Instytut Energetyki Odnawialnej), na koniec 2024 r. udział OZE w produkcji energii elektrycznej w Polsce wyniósł ok. 22%. Oznacza to, że również polska elektromobilność – choć zeroemisyjna w miejscu użytkowania – wciąż w dużej części opiera się na prądzie z węgla i gazu. Technologia a system energetyczny Raport BloombergNEF z czerwca 2025 r. wskazuje, że pojazdy eVTOL mogą zużywać od 150 do 250 kWh energii na godzinę lotu, w zależności od masy, prędkości i dystansu. Dla porównania, samochód elektryczny zużywa średnio ok. 15–20 kWh na 100 km. Pokazuje to skalę zużycia energii i konieczność rozwoju zielonej generacji, aby nowe środki transportu faktycznie obniżały emisję. Co jest realne w polskim transporcie? Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), najskuteczniejszym kierunkiem ograniczenia emisji w transporcie w Polsce do 2030 r. jest rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego, kolei regionalnej i miejskiej oraz lokalnych systemów car-sharingu. Technologie takie jak eVTOL mogą stać się uzupełnieniem mobilności w dużych aglomeracjach, ale ich efektywność klimatyczna zależy od dostępności zielonego prądu. Kierunek dla neutralnej klimatycznie mobilności Projekt latających taksówek w Dubaju jest symbolem nadchodzących zmian w transporcie miejskim – bardziej elastycznego, szybszego i teoretycznie zeroemisyjnego. Jednak bez pełnej transformacji miksu energetycznego pozostaje w dużej mierze innowacją bez realnego wpływu na redukcję globalnych emisji. W Polsce, według PSPA i PIE, bardziej realne jest obecnie inwestowanie w transport publiczny, rozbudowę sieci OZE oraz efektywne magazynowanie energii. To fundamenty, które pozwolą w przyszłości korzystać także z bardziej zaawansowanych technologii, takich jak eVTOL. Zobacz też: Najtańsze samochody elektryczne 2025 – ceny, modele i dopłaty NaszEauto Źródła: Reuters, IEA, IRENA, Joby Aviation, PSPA, IEO, BloombergNEF, PIE Fot.: AI Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.