Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność

Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność

Dubaj uruchomi pierwszą na świecie regularną flotę latających taksówek elektrycznych (eVTOL) w 2026 roku. Projekt ma na celu skrócenie czasu podróży w zatłoczonym mieście i ograniczenie emisji zanieczyszczeń dzięki zeroemisyjnemu napędowi. Tymczasem w Polsce i Europie coraz częściej podkreśla się, że przyszłość neutralnego klimatycznie transportu zależy nie tylko od innowacji technologicznych, ale przede wszystkim od źródeł energii, z których korzystają pojazdy elektryczne.

925x200 1
Reklama

Dubaj testuje taksówki powietrzne

Prace pilotażowe rozpoczęto już w 2025 roku. Zgodnie z informacjami podanymi 1 lipca 2025 r. przez Reuters, amerykańska firma Joby Aviation dostarczyła do Dubaju pierwsze egzemplarze samolotów eVTOL – lekkich, elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania. Zawarta umowa z Road and Transport Authority (RTA) zakłada, że od 2026 r. usługa będzie działać komercyjnie.

Każdy pojazd pokona dystans do 160 km z maksymalną prędkością 320 km/h. Na pokład zabierze pilota i czterech pasażerów. Jak podaje Joby Aviation, przelot z lotniska Dubai International do Palm Jumeirah ma trwać 10-12 minut zamiast 45 minut samochodem w godzinach szczytu.

Czy eVTOL są faktycznie zeroemisyjne?

Według raportu Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) z maja 2024 r., Dubaj produkuje ponad 80% energii elektrycznej z gazu ziemnego i produktów ropopochodnych. Oznacza to, że choć same eVTOL nie emitują CO₂ w miejscu startu i lądowania, to energia potrzebna do ich ładowania nadal wiąże się z emisją gazów cieplarnianych.

Z punktu widzenia neutralności klimatycznej kluczowe jest więc, czy region zwiększy udział OZE w miksie energetycznym. Z danych IRENA (International Renewable Energy Agency) wynika, że w 2023 r. Zjednoczone Emiraty Arabskie uzyskały około 7% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. To wzrost w stosunku do 2% w 2018 r., ale do dekarbonizacji daleka droga. 

Gdzie jest Polska w elektromobilności?

W Polsce w 2024 roku według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) po drogach jeździło ponad 1 900 elektrycznych autobusów miejskich. W miastach rozwijają się także sieci mikromobilności – rowery elektryczne i hulajnogi. Jednak jak podkreśla IEO (Instytut Energetyki Odnawialnej), na koniec 2024 r. udział OZE w produkcji energii elektrycznej w Polsce wyniósł ok. 22%. Oznacza to, że również polska elektromobilność – choć zeroemisyjna w miejscu użytkowania – wciąż w dużej części opiera się na prądzie z węgla i gazu.

Technologia a system energetyczny

Raport BloombergNEF z czerwca 2025 r. wskazuje, że pojazdy eVTOL mogą zużywać od 150 do 250 kWh energii na godzinę lotu, w zależności od masy, prędkości i dystansu. Dla porównania, samochód elektryczny zużywa średnio ok. 15–20 kWh na 100 km. Pokazuje to skalę zużycia energii i konieczność rozwoju zielonej generacji, aby nowe środki transportu faktycznie obniżały emisję.

Co jest realne w polskim transporcie?

Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), najskuteczniejszym kierunkiem ograniczenia emisji w transporcie w Polsce do 2030 r. jest rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego, kolei regionalnej i miejskiej oraz lokalnych systemów car-sharingu. Technologie takie jak eVTOL mogą stać się uzupełnieniem mobilności w dużych aglomeracjach, ale ich efektywność klimatyczna zależy od dostępności zielonego prądu.

Kierunek dla neutralnej klimatycznie mobilności

Projekt latających taksówek w Dubaju jest symbolem nadchodzących zmian w transporcie miejskim – bardziej elastycznego, szybszego i teoretycznie zeroemisyjnego. Jednak bez pełnej transformacji miksu energetycznego pozostaje w dużej mierze innowacją bez realnego wpływu na redukcję globalnych emisji. W Polsce, według PSPA i PIE, bardziej realne jest obecnie inwestowanie w transport publiczny, rozbudowę sieci OZE oraz efektywne magazynowanie energii. To fundamenty, które pozwolą w przyszłości korzystać także z bardziej zaawansowanych technologii, takich jak eVTOL.

Zobacz też: Najtańsze samochody elektryczne 2025 – ceny, modele i dopłaty NaszEauto

Źródła: Reuters, IEA, IRENA, Joby Aviation, PSPA, IEO, BloombergNEF, PIE

Fot.: AI

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.