Elektromobilność Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność 02 lipca 2025 Elektromobilność Latające taksówki w Dubaju a polska elektromobilność 02 lipca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Najlepsze rowery elektryczne do pracy 2025: co kupić i jak skorzystać z dopłat Rower elektryczny to dziś nie tylko wygoda i zdrowie, ale także realna alternatywa dla samochodu w polskich miastach. W 2025 roku w Polsce mają ruszyć dopłaty do zakupu e-bike’ów od 2500 do 5000 zł na jeden rower. To dobra okazja, by rozejrzeć się za modelem, który najlepiej sprawdzi się w codziennych dojazdach do pracy. Elektromobilność Pociąg przyszłości na polskim torze. Czym ICE 3neo różni się od Pendolino? W lipcu na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie pojawił się niemiecki pociąg dużych prędkości ICE 3neo. To jednostka mogąca osiągać 320 km/h, a mimo to testy odbywają się w Polsce, gdzie infrastruktura nie pozwala przekroczyć 200 km/h. To nie paradoks, lecz znak kierunku, w jakim zmierzają europejskie koleje dużych prędkości. Dubaj uruchomi pierwszą na świecie regularną flotę latających taksówek elektrycznych (eVTOL) w 2026 roku. Projekt ma na celu skrócenie czasu podróży w zatłoczonym mieście i ograniczenie emisji zanieczyszczeń dzięki zeroemisyjnemu napędowi. Tymczasem w Polsce i Europie coraz częściej podkreśla się, że przyszłość neutralnego klimatycznie transportu zależy nie tylko od innowacji technologicznych, ale przede wszystkim od źródeł energii, z których korzystają pojazdy elektryczne. Reklama Spis treści ToggleDubaj testuje taksówki powietrzneCzy eVTOL są faktycznie zeroemisyjne?Gdzie jest Polska w elektromobilności?Technologia a system energetycznyCo jest realne w polskim transporcie?Kierunek dla neutralnej klimatycznie mobilności Dubaj testuje taksówki powietrzne Prace pilotażowe rozpoczęto już w 2025 roku. Zgodnie z informacjami podanymi 1 lipca 2025 r. przez Reuters, amerykańska firma Joby Aviation dostarczyła do Dubaju pierwsze egzemplarze samolotów eVTOL – lekkich, elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania. Zawarta umowa z Road and Transport Authority (RTA) zakłada, że od 2026 r. usługa będzie działać komercyjnie. Każdy pojazd pokona dystans do 160 km z maksymalną prędkością 320 km/h. Na pokład zabierze pilota i czterech pasażerów. Jak podaje Joby Aviation, przelot z lotniska Dubai International do Palm Jumeirah ma trwać 10-12 minut zamiast 45 minut samochodem w godzinach szczytu. Czy eVTOL są faktycznie zeroemisyjne? Według raportu Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) z maja 2024 r., Dubaj produkuje ponad 80% energii elektrycznej z gazu ziemnego i produktów ropopochodnych. Oznacza to, że choć same eVTOL nie emitują CO₂ w miejscu startu i lądowania, to energia potrzebna do ich ładowania nadal wiąże się z emisją gazów cieplarnianych. Z punktu widzenia neutralności klimatycznej kluczowe jest więc, czy region zwiększy udział OZE w miksie energetycznym. Z danych IRENA (International Renewable Energy Agency) wynika, że w 2023 r. Zjednoczone Emiraty Arabskie uzyskały około 7% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. To wzrost w stosunku do 2% w 2018 r., ale do dekarbonizacji daleka droga. Europejczycy mniej przekonani do elektromobilności niż Amerykanie. Nowy raport Gdzie jest Polska w elektromobilności? W Polsce w 2024 roku według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) po drogach jeździło ponad 1 900 elektrycznych autobusów miejskich. W miastach rozwijają się także sieci mikromobilności – rowery elektryczne i hulajnogi. Jednak jak podkreśla IEO (Instytut Energetyki Odnawialnej), na koniec 2024 r. udział OZE w produkcji energii elektrycznej w Polsce wyniósł ok. 22%. Oznacza to, że również polska elektromobilność – choć zeroemisyjna w miejscu użytkowania – wciąż w dużej części opiera się na prądzie z węgla i gazu. Technologia a system energetyczny Raport BloombergNEF z czerwca 2025 r. wskazuje, że pojazdy eVTOL mogą zużywać od 150 do 250 kWh energii na godzinę lotu, w zależności od masy, prędkości i dystansu. Dla porównania, samochód elektryczny zużywa średnio ok. 15–20 kWh na 100 km. Pokazuje to skalę zużycia energii i konieczność rozwoju zielonej generacji, aby nowe środki transportu faktycznie obniżały emisję. Co jest realne w polskim transporcie? Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), najskuteczniejszym kierunkiem ograniczenia emisji w transporcie w Polsce do 2030 r. jest rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego, kolei regionalnej i miejskiej oraz lokalnych systemów car-sharingu. Technologie takie jak eVTOL mogą stać się uzupełnieniem mobilności w dużych aglomeracjach, ale ich efektywność klimatyczna zależy od dostępności zielonego prądu. Kierunek dla neutralnej klimatycznie mobilności Projekt latających taksówek w Dubaju jest symbolem nadchodzących zmian w transporcie miejskim – bardziej elastycznego, szybszego i teoretycznie zeroemisyjnego. Jednak bez pełnej transformacji miksu energetycznego pozostaje w dużej mierze innowacją bez realnego wpływu na redukcję globalnych emisji. W Polsce, według PSPA i PIE, bardziej realne jest obecnie inwestowanie w transport publiczny, rozbudowę sieci OZE oraz efektywne magazynowanie energii. To fundamenty, które pozwolą w przyszłości korzystać także z bardziej zaawansowanych technologii, takich jak eVTOL. Zobacz też: Najtańsze samochody elektryczne 2025 – ceny, modele i dopłaty NaszEauto Źródła: Reuters, IEA, IRENA, Joby Aviation, PSPA, IEO, BloombergNEF, PIE Fot.: AI Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.