Elektromobilność Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę aut elektrycznych. Zainwestuje miliard euro na Dolnym Śląsku 14 grudnia 2022 Elektromobilność Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę aut elektrycznych. Zainwestuje miliard euro na Dolnym Śląsku 14 grudnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Mercedes-Benz Vans zbuduje w Polsce zakład produkcyjny aut elektrycznych. Fabryka powstanie w Jaworze na Dolnym Śląsku. Co wiemy o inwestycji, której planowana wartość to ponad 1 mld euro? Reklama Fabryka Mercedesa na Dolnym Śląsku Mercedes zbuduje w Polsce fabrykę lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Niemiecka firma zawarła z polskim rządem porozumienie, na mocy którego miejscowość Jawor na Dolnym Śląsku stanie się częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans Europie. W konferencji prasowej 12 grudnia 2022 roku wziął udział m.in. premier Mateusz Morawiecki i marszałek Sejmu Elżbieta Witek. W Jaworze istnieje już fabryka silników i baterii elektrycznych. W przyszłości będą tu produkowane duże samochody dostawcze (model zamknięty) oparte na architekturze VAN.EA. Planowana inwestycja o wartości ponad 1 mld euro zwiększy zatrudnienie w regionie i jest kolejnym krokiem na drodze do elektryfikacji floty dostawczej Mercedesa. – Naszą ambicją jest oferowanie najbardziej pożądanych samochodów dostawczych i usług około sprzedażowych. Aby ten cel osiągnąć, musimy być wysoce innowacyjni i konkurencyjni we wszystkich obszarach, a jednocześnie zabezpieczyć nasz biznes w dłuższej perspektywie. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest tu reorganizacja naszej europejskiej sieci produkcji – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. Mercedes zainwestuje ponad 1 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”. W przyszłości ma tu znaleźć zatrudnienie ok. 2500 osób. Silniki produkowane są w Jaworze od 2019 roku, a baterie do samochodów elektrycznych Mercedes-Benz od 2020 roku. Co jeszcze wiemy o nowej inwestycji Mercedesa na Dolnym Śląsku? Inwestycje w przyszłość transportu Nowy zakład w Jaworze na Dolnym Śląsku stanie się ważną częścią sieci fabryk, której inne ośrodki znajdują się w Niemczech (Düsseldorf i Ludwigsfelde) oraz w Hiszpanii (Vitoria). Mapa sieci fabryk Mercedesa w Europie. źródło: Mercedes – Decyzja o wyborze Jawora to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Ponadto musimy dostosować nie tylko nasze produkty, ale także cały łańcuch wartości – od zakupów przez produkcję i logistykę po sprzedaż – do wymogów przyszłości. Dlatego inwestujemy w całkowicie elektryczną platformę VAN.EA, a tym samym w transformację, mającą nam zapewnić pozycję lidera na rynku aut elektrycznych. Tym samym zabezpieczamy też długoterminowe perspektywy istniejących zakładów Mercedesa w Europie – dodaje Mathias Geisen. We wspólnym oświadczeniu strony zobowiązały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji. Istniejący zakład w Jaworze był od początku zaprojektowany jako fabryka neutralna pod względem emisji CO2, dzięki czemu odgrywa ważną rolę w strategii realizacji celów zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz Group AG. Zobacz też: Niemcy zainwestują miliard złotych w polską fabrykę pomp ciepła Platforma VAN.EA stanowi podstawę dla wszystkich elektrycznych aut dostawczych w segmencie średnim i dużym, które będą wprowadzane na rynek od 2025 roku. Decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej. – W globalnej sieci produkcyjnej konsekwentnie realizujemy strategię Mercedes-Benz w kierunku „electric only”. Zakład w Jaworze odgrywa w tym już dziś ważną rolę – a będzie odgrywał jeszcze większą, wzmocniony produkcją elektrycznych samochodów dostawczych. Jestem pewien, że doświadczony i kompetentny zespół w Jaworze odniesie sukces także w produkcji pojazdów w pełni elektrycznych. Jestem bardzo zadowolony z tej wspólnej decyzji – Mercedesa i polskiego rządu, dzięki której jest szansa stworzenia i wykorzystania istotnych synergii w przyszłości – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw. Inwestycja Mercedesa jest jednym z kilku podobnych projektów ogłoszonych w ostatnim czasie. Jakie jeszcze zakłady produkcyjne z sektora elektromobilności powstaną w Polsce? Coraz więcej fabryk Chociaż fabryki aut elektrycznych wciąż jeszcze należą w naszym kraju do rzadkości, w Polsce ulokowana jest już produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park” oprócz fabryki Mercedesa planowane jest m.in. utworzenie koreańskiego zakładu produkującego komponenty baterii aut elektrycznych. W Polsce powstanie fabryka komponentów baterii aut elektrycznych. Mamy już 30% rynku w Europie W Polsce od lat działa już także największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie. Zakład zostanie rozbudowany, aby dostarczać na rynek ponad milion akumulatorów rocznie. W Polsce działa największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie To nie koniec koreańskich inwestycji w elektromobilność w Polsce.Gdzie trafiać będą zużyte i wadliwe baterie koreańskich producentów działających w Polsce? Do koreańskiego zakładu zlokalizowanego na Dolnym Śląsku. Koreańczycy zbudowali w Polsce zakład recyklingu baterii. Rocznie przetworzy 7 tysięcy ton odpadów źródło: Mercedes, zdj. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.