W Polsce powstanie fabryka komponentów baterii aut elektrycznych. Mamy już 30% rynku w Europie

W Polsce powstanie fabryka komponentów baterii aut elektrycznych. Mamy już 30% rynku w Europie

W Polsce ulokowana jest już produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Kolejna fabryka komponentów baterii aut elektrycznych umocni pozycję Polski na europejskim rynku. Jakie jeszcze inwestycje z obszaru elektromobilności realizowane są obecnie w Polsce?

Podcast

Fabryka komponentów baterii aut elektrycznych

Koreańczycy inwestują duże pieniądze w polski łańcuch dostaw z obszaru elektromobilności. Najnowsza fabryka komponentów baterii aut elektrycznych powstanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest Park. 

ANP Enertech, koreański producent komponentów do baterii litowo-jonowych zainwestuje blisko 150 mln zł w Skarbimierzu w województwie opolskim. Inwestycja stworzy ok. 100 nowych miejsc pracy miejsc pracy.

Na terenie strefy ekonomicznej koreańska spółka będzie wytwarzać wtórny środek przewodzący do baterii litowo-jonowych. Produkcja ruszy w grudniu 2023 roku. Odbiorcami będą głównie koreańscy producenci baterii do pojazdów elektrycznych z woj. dolnośląskiego i śląskiego, a tych jest niemało. 

Koreańskie inwestycje w polską elektromobilność 

ANP Enertech to kolejny koreański inwestor, który w ostatnim czasie wybrał nasz kraj na lokalizację zaawansowanych procesów w branży e-mobilności. Pandemia Covid-19 nie zmniejszyła apetytu koreańskich firm na lokowanie tego typu biznesu w Polsce.

PAIH obsłużyła już 13 projektów koreańskich inwestorów, którzy zaangażowali się w sektor e-mobilności. 7 projektów tego typu zostało już ogłoszonych po pandemii.

Od wybuchu pandemii ściągnęliśmy do Polski niemal tyle samo koreańskich projektów sektora e-mobilności, ile zamknęliśmy przed rokiem 2020. Cieszę się, że możemy uczestniczyć w rozwoju polskiego sektora e-mobilności u boku koreańskich partnerów. Mam nadzieję, że inni kluczowi inwestorzy pójdą w ich ślady i stworzą więcej miejsc pracy w tak małych gminach jak Skarbimierzmówi Krzysztof Drynda, Prezes Zarządu PAIH.

Odbiorcą produkowanych w strefie przemysłowej komponentów może być chociażby LG Energy Solution Wrocław, największy na świecie zakład produkujący baterie do samochodów elektrycznych. Fabryka po rozbudowie dostarczać będzie na rynek ponad milion akumulatorów rocznie. 

Koreańczycy twierdzą, że koreańskie technologie są dla Polski wielką szansą, dzięki której nasz kraj buduje silną pozycję w Europie i stanie się hubem dla sektora elektromobilności. 

Było kilka powodów, dla których zdecydowaliśmy się na założenie pierwszego zagranicznego zakładu produkcyjnego w Polsce. Najważniejszym z nich było znaczenie Europy i Polski dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i sektora energetycznego. Jesteśmy przekonani, że będziemy się tu stabilnie rozwijać nie tylko w zakresie produkcji akumulatorów CNT do pojazdów elektrycznych, ale także w sektorze energii odnawialnej i branży nowoczesnych wyświetlaczy elektronicznychwskazał Kwangmin Lee, Prezes Zarządu ANP Enertech.

W istocie prawda może okazać się o wiele bardziej prozaiczna. Polska jest podwykonawcą europejskiego łańcucha dostaw w motoryzacji, a podobne inwestycje ugruntowują rolę naszego kraju jako dostarczyciela mało zaawansowanych komponentów. 

Polska stoi bateriami do aut elektrycznych

Niedawno podobny projekt powstał przy współpracy PAIHu został ogłoszony w Stargardzie. Tym razem inwestycje zrealizuje turecka firma

– Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki. W Polsce szybko powiększa się liczba firm rozwijających produkcję w tym właśnie sektorze. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Bardzo mnie cieszy, że poszerzamy ten sektor o kolejną inwestycję. Dzięki niej będziemy mogli jeszcze bardziej wzmocnić naszą pozycję lidera wśród państw zaangażowanych w budowę europejskiego łańcucha dostaw sektora bateryjnegokomentował ogłoszenie inwestycji Krzysztof Drynda, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Zagraniczny kapitał zaangażowany jest na każdym etapie produkcji baterii w Polsce. W Radzikowicach powstała pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych.

W Stalowej Woli Koreańczycy wybudują największą na świecie fabrykę folii miedzianej używanej do produkcji baterii stosowanych w samochodach elektrycznych. 

Gdzie trafiać będą zużyte i wadliwe baterie koreańskich producentów działających w Polsce? Do koreańskiego zakładu zlokalizowanego na Dolnym Śląsku.

Kolejny zakład tego typu zostanie zlokalizowany w Zawierciu. Wśród inwestorów w sektorze elektromobilności znalazła się także polska firma, której inwestycja w najnowszą fabrykę systemów bateryjnych stworzy 500 nowych miejsc pracy. Polacy dostarczą komponenty na potrzeby transportu publicznego i sektora kolejowego. Clean Power Technology zajmie się także produkcją stacjonarnych magazynów energii. 

źródło: PAIH, ANP Enertech, zdj. główne: Wałbrzyska Strefa Ekonomiczna/ invest-park.com.pl (opublikowane przez Jacka Serdecznego)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.