W Polsce powstanie turecka fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych zasilana OZE

W Polsce powstanie turecka fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych zasilana OZE

Nowa fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych powstanie w stargardzkim Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii. Firma Ege Kimya z Turcji wybuduje zakład wytwarzania soli niklu i potasu niezbędnych dla produkcji akumulatorów. To kolejna duża inwestycja w polski sektor elektromobilności. 

Podcast

Fabryka komponentów baterii aut elektrycznych

Fabryka w Stargardzie w województwie zachodniopomorskim zajmie się wytwarzaniem siarczanu niklu i kobaltu, które dostarczane będą odbiorców w Polsce i innych krajach UE. To kluczowe komponenty potrzebne do produkcji baterii do samochodów elektrycznych. 

W Polsce powstanie turecka fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych zasilana OZE
Park Przemysłowy Nowoczesnych Technologii w Stargardzie, źródło: UM Stargard

Kolejny raz oferta, którą stworzyliśmy, spotkała się z uznaniem międzynarodowego koncernu. To dobra wiadomość, zwłaszcza że Ege Kimya po raz pierwszy inwestuje poza Turcją. Ze Stargardu na rynek europejski powędrują składniki przyczyniające się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Poza tym zyskamy kolejne miejsca pracy i wpływy do budżetu miasta z podatkówkomentował inwestycję prezydent Stargardu Rafał Zając.

Turecka firma Ege Kimya kupiła w parku przemysłowym 11 hektarów ziemi. Fabryka planuje wykorzystywać w produkcji bezemisyjne technologie będące wynikiem wieloletnich prac badawczo-rozwojowych. Energia wykorzystywana w zakładzie pochodzić ma natomiast z odnawialnych źródeł energii.

Zdecydowaliśmy się na inwestycję w północno-zachodniej Polsce przede wszystkim ze względu na bliskość potencjalnych klientów. Dodatkowymi argumentami przemawiającymi na korzyść Stargardu była dostępność mediów umożliwiających zaawansowaną produkcję chemiczną, dostęp do linii kolejowej, drogi szybkiego ruchu oraz bliskość portu w Świnoujściu. Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie mówi Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya.

W tureckim oddziale firmy w Stargardzie prowadzone będą też prace badawczo-rozwojowe. 

Nie tylko fabryka

Turcy nie chcą ograniczyć się jedynie do produkcji komponentów. Zakład w Stargardzie zajmie się także opracowaniem innowacji dla sektora elektromobilności. Z powstających rozwiązań mają korzystać europejskie koncerny samochodowe i producenci baterii, dążąc do obniżania emisji gazów cieplarnianych. Sama fabryka planuje wykorzystywać bezemisyjne technologie i odnawialne źródła energii.

Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie dodaje Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya.

Dzięki zlokalizowaniu fabryki w Polsce europejskie koncerny samochodowe i producenci baterii będą mogli istotnie obniżyć ślad węglowy swojej produkcji. Ege Kimya ma zainwestować w Stargardzie blisko 140 mln zł. W pierwszej fazie zajmie ⅓ zakupionego terenu, a w kolejnych latach zamierza się rozbudowywać. Produkcja komponentów ma ruszyć w połowie 2024 roku. 

Turecka inwestycja to kolejny dowód, że Polska wyrasta na jednego z głównych producentów komponentów bateryjnych w sektorze elektromobilności.

Inwestycje w polską produkcję akumulatorów

Produkcja w obszarze elektromobilności dynamicznie rozwija się w naszym kraju. Zauważa to m.in. Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która pomagała w kontaktach z tureckim inwestorem w Stargardzie.

Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki. W Polsce szybko powiększa się liczba firm rozwijających produkcję w tym właśnie sektorze. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Bardzo mnie cieszy, że poszerzamy ten sektor o kolejną inwestycję. Dzięki niej będziemy mogli jeszcze bardziej wzmocnić naszą pozycję lidera wśród państw zaangażowanych w budowę europejskiego łańcucha dostaw sektora bateryjnegokomentuje Krzysztof Drynda, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Jakie jeszcze zakłady zlokalizowane są w Polsce? W Radzikowicach powstała pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych. Zatrudnienie znajdzie tam około 400 osób. 

LG Energy Solution Wrocław to największy na świecie zakład produkujący baterie do samochodów elektrycznych. Fabryka zostanie rozbudowana, aby dostarczać na rynek ponad milion akumulatorów rocznie. 

To nie koniec koreańskich inwestycji w elektromobilność w Polsce. Koreańska firma SK Nexilis wybuduje w Stalowej Woli fabrykę folii miedzianej używanej do produkcji baterii stosowanych w samochodach elektrycznych. Folia trafi do odbiorców w całej Europie i według Ministerstwa Aktywów Państwowych będzie to największy tego typu zakład na świecie.

źródło: paih.gov.pl, stargard.eu, zdjęcia: stargard.eu, zdj. główne: stargard.eu/egekimyatr/Instagram

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.