W Polsce działa największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie

W Polsce działa największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie

LG Energy Solution Wrocław to największy na świecie zakład produkujący baterie do samochodów elektrycznych. Fabryka zostanie rozbudowana, aby dostarczać na rynek ponad milion akumulatorów rocznie. To nie koniec koreańskich inwestycji w elektromobilność w Polsce.

Największa fabryka baterii na świecie

Budowa zakładu w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych rozpoczęła się w 2016 roku. Obecnie fabryka koreańskiego koncernu LG jest największym tego typu obiektem nie tylko w Europie, ale i na całym świecie (przynajmniej tak podaje firma). Zakład pod Wrocławiem zajmuje powierzchnię ponad 100 ha. Po rozbudowie fabryka osiągnie docelową moc produkcyjną 115 GWh. Pozwoli to na dostarczanie baterii do ponad miliona aut elektrycznych rocznie.

LG Energy Solution Wrocław to de facto małe miasteczko zlokalizowane wzdłuż ulic, których nazwy wiele mówią o działalności zakładu – Seulska, Koreańska i Innowacyjna. Na terenie fabryki kursują bezemisyjne linie minibusów dla pracowników, funkcjonują sklepy z koreańskimi produktami, a obok zakładu powstać ma nawet przedszkole.

W zakładzie pracuje 10 tys. osób nie tylko z województwa dolnośląskiego, którzy pracują nad bateriami dla największych koncernów samochodowych na świecie. Na tym nie kończy się wpływ działalności azjatyckiego inwestora na polskim rynku.

Koreańskie inwestycje nad Wisłą

Fabryka pod Wrocławiem ma duży wpływ na polską gospodarkę – już teraz eksport baterii produkowanych w Polsce wynosi aż 2% wartości całego krajowego eksportu. Co ważne, inwestycje w przemysł nie muszą oznaczać negatywnego wpływu na środowisko. Zakład LG Energy Solution Wrocław już dziś jest zasilany w 100% energią z OZE.

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

Do 2050 roku osiągniemy RE100 (udział 100% OZE) w całym łańcuchu wartości. Będziemy sprawdzali naszych dostawców, zatwierdzali ich udział w projekcie RE100 i zachęcali do prowadzenia kampanii na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla. Po tym czasie będziemy aktywnie realizować nasz cel, jakim jest uzyskanie statusu ujemnego śladu węglowegokomentuje LG Energy Solution.

A co dzieje się z wadliwymi i zużytymi akumulatorami oraz resztkami odpadów pozostałych po produkcji baterii? Trafiają do zakładu recyklingu obsługiwanego przez koreański holding POSCO w Bukowicach na Dolnym Śląsku.

Odpady poprodukcyjne zostają tam rozdrobnione na sproszkowaną czarną masę, która kierowana jest następnie do innego działu koncernu Posco, który zajmuje się produkcją środków chemicznych.

To jeszcze nie koniec koreańskich inwestycji związanych z elektromobilnością w Polsce.

Kolejna największa fabryka w Polsce

Pod Wrocławiem działa już fabryka baterii do aut elektrycznych, a po drugiej stronie kraju – w Stalowej Woli – Koreańczycy wybudują, jak twierdzi Ministerstwo Aktywów Państwowych, największy na świecie zakład produkujący folię do baterii aut elektrycznych na świecie.

Wartość inwestycji w pierwszym etapie to prawie 3 mld zł. Pracę w fabryce znajdzie ok. 500 osób. Docelowo inwestycja sięgnie 10 mld złotych, co oznacza kolejne setki nowych miejsc pracy.

Nagromadzenie inwestycji związanych z elektromobilnością może doprowadzić z czasem do stworzenia w Polsce zupełnie nowego łańcucha wartości dostaw i wartości. To ważne z uwagi na fakt, że jest to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź gospodarki, wspierana dodatkowo przez programy finansowania z Unii Europejskiej.

Ale Polacy nie gęsi i swoje firmy też mają. Impact Clean Power Technology, firma z Pruszkowa, nie zamierza oddawać pola Koreańczykom i zbuduje GigafactoryX – zakład produkujący nowoczesne systemy bateryjne. Spółka celuje w pozycję lidera na europejskim rynku elektromobilności.

źródło: lgensol.pl, zdj. główne – mat. prasowe. LG Energy Solution Wrocław

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.