Wiadomości OZE Mexloop: hyperloop w Meksyku, który może połączyć czterdzieści dwa miliony ludzi 07 listopada 2017 Wiadomości OZE Mexloop: hyperloop w Meksyku, który może połączyć czterdzieści dwa miliony ludzi 07 listopada 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Obecnie podróż samochodem pomiędzy Mexico City a Guadalajarą zajmuje sześć godzin. Można jednak sobie wyobrazić, że ten czas uda się zmniejszyć do poniżej czterdziestu pięciu minut. Aby było to możliwe, należy połączyć te dwa miasta nowym, superszybkim pociągiem Hyperloop, zaproponowanym przez Elona Muska. Reklama Obecnie trwa konkurs zorganizowany przez Hyperloop One, który ma wyłonić lokalizację pierwszego odcinka Hyperloopa, jaki zostanie zbudowany. Mexloop to propozycja meksykańskiego konsorcjum, które pragnie, aby projekt został zbudowany właśnie w Meksyku. W skład konsorcjum wchodzą m.in. Arup i Fernando Romero Enterprise, odpowiedzialne za projekt lotniska w Mexico City. Na trasie Mexloopa miałyby się znaleźć najważniejsze metropolie centralnego Meksyku, wliczając w to stolicę i dwa najludniejsze miasta w kraju. Powstałe w ten sposób, doskonale skomunikowane megalopolis zamieszkiwałoby łącznie czterdzieści dwa miliony osób, a do 2050 roku liczba ta wzrosłaby nawet do sześćdziesięciu milionów. Hyperloop mógłby wpłynąć na wzrost gospodarki i usprawnić transport wewnętrzny w tym regionie, który przez wielu opisywany jest jako najgęściej zaludniony na świecie. Oprócz Mexico City i Guadalajary tunel miałby połączyć jeszcze Santiago de Querétaro oraz León. Cała trasa ma mieć prawie pięćset kilometrów, które będzie można pokonać w około trzydzieści osiem minut. Jak szacują przedstawiciele konsorcjum, system może być całkiem tani – wstępnie koszty ocenia się na poziomie dwóch trzecich kosztów połączenia tych miast siecią superszybkiej kolei. Ceny biletów nie powinny być wyższe niż wydatki na podróż autem czy autobusem, ewentualnie tani lot. Mexloop to projekt przyszłościowy. Planowana jest już druga faza inwestycji, która miałaby rozciągnąć trasę do Manzanilo na zachodzie i Veracruz na wschodzie. Na północy sieć miałaby się rozrosnąć aż do Monterrey i Nueve Laredo, przy granicy z Stanami Zjednoczonymi. Do konkursu zorganizowanego przez Hyperloop One zgłoszono ponad 2600 propozycji. Mexloop jest jednym z dziesięciu zwycięskich zespołów. Inne kraje, którym udało się dostać do tej dziesiątki, to m.in. Stany Zjednoczone, Indie, Kanada i Wielka Brytania. Obecnie firma Hyperloop One prowadzi rozmowy z zespołami dotyczące szczegółów projektu. Foto: Mexloop Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.