2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

,,Mój Rower Elektryczny” opóźniony. Co dalej z dotacjami? NFOŚiGW komentuje

,,Mój Rower Elektryczny” opóźniony. Co dalej z dotacjami? NFOŚiGW komentuje

,,Mój Rower Elektryczny” opóźniony. Co dalej z dotacjami? NFOŚiGW komentuje

Program “Mój Rower Elektryczny” zapowiadany był już w 2024 roku i miał dysponować budżetem około 300 milionów złotych. Od tamtego czasu sporo się zmieniło – budżet zmniejszył się 6-krotnie, przeprowadzono konsultacje społeczne oraz wycofano się z zapowiadanej daty startu programu. 

925x200 5
Reklama

Brak daty startu

Jeszcze niedawno dostępne na stronie Funduszu Motoryzacyjnego informacje wskazywały, że nabór wniosków w programie ma ruszyć w II kwartale 2025 roku. Wobec niedługo upływającego terminu wysłaliśmy zapytanie do rzecznik prasowej o potwierdzenie widocznej na stronie daty startu. 

Otrzymaliśmy odpowiedź, że na tą chwilę nie da się podać dokładnej daty uruchomienia naboru wniosków, a wskazywany wcześniej II kwartał, był jedynie wstępną prognozą. Aktualnie trwają prace nad dokumentacją dotycząca naboru wniosków o dofinansowanie. Po jej zatwierdzeniu na stronie internetowej pojawią się informacje w jaki sposób i w jakim terminie będzie można składać wnioski o dofinansowanie.

Potencjalne konsekwencje

Realizacja programu miała na celu obniżenie zużycia paliw kopalnych w transporcie, rozwój dobrych praktyk transportowych, które nie powodują korków oraz aktywizację ludzi do zdrowszego trybu życia. Nie każdy w Polsce dysponuje budżetem na zakup auta elektrycznego, ale zakup roweru przy wsparciu państwa miał być realną alternatywą dla większości Polaków. Pozwalałoby to być bardziej eko, nie korzystając z transportu publicznego. 

Jest czerwiec, czyli sezon rowerowy trwa w pełni i warto zwrócić uwagę, że jest to jeden z kilku miesięcy,  kiedy pogoda sprzyja aktywności fizycznej. Brak informacji, kiedy program ruszy sprawia, że ci, którzy czekają z zakupem, mogą nie zdążyć skorzystać z rowerów w najbardziej sprzyjającym okresie roku. Od wczesnej jesieni pogoda może nie pozwalać na jeżdżenie rowerem do pracy, przez co mniej chętnie zainteresowani będą chcieli wydać pieniądze na rower, z którego korzystać będzie można za pół roku.  

Wahania w terminowym wprowadzaniu programów dopłat znacznie większym problemem jest dla branży producentów i sprzedawców rowerów. Chcąc przygotować się na większy popyt, część sprzedawców mogła zamówić więcej towaru zamrażając swój kapitał. Może to doprowadzić nieostrożnych przedsiębiorców do problemów z płynnością finansową. Brak stabilnych zapowiedzi ze strony instytucji publicznych utrudnia planowanie działalności gospodarczej. 

Transparentność dopłat

Brak realizacji zapowiadanych celów i terminów sprawia, że cierpi zaufanie do instytucji publicznych i państwa jako takiego. Często powtarzane sformułowanie, że ,,Polska to kraj z kartonu” nie jest prawdą, ale tego typu sytuacje są argumentem, by tak myśleć i czuć żal lub gniew wobec niespełnionych zapowiedzi.

Transparentność rządowych programów nie powinno być traktowane jako luksus lub wyjątek od normy. W wysoko rozwiniętym społeczeństwie dobrze działający system informowania oraz wysoka sprawczość w realizacji to podstawa. Bez tego poparcie społeczne szybko spada, a obywatele czują potrzebę zmian. 

Nie wiadomo, czy nabór wniosków wystartuje w tym sezonie. Niezależnie od tego kiedy, pozostaje mieć nadzieję, że rowerzyści nie zniechęcą się do kupna, a sprzedawcy do rządowych deklaracji.

Zobacz też: CATL bije rekord: wymiana baterii w 100 sekund. Koniec długich postojów elektryków?

Źródła: NFOŚiGW

Fot. Canva (vndrpttn)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.