Elektromobilność ,,Mój Rower Elektryczny” opóźniony. Co dalej z dotacjami? NFOŚiGW komentuje 02 czerwca 2025 Elektromobilność ,,Mój Rower Elektryczny” opóźniony. Co dalej z dotacjami? NFOŚiGW komentuje 02 czerwca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Program “Mój Rower Elektryczny” zapowiadany był już w 2024 roku i miał dysponować budżetem około 300 milionów złotych. Od tamtego czasu sporo się zmieniło – budżet zmniejszył się 6-krotnie, przeprowadzono konsultacje społeczne oraz wycofano się z zapowiadanej daty startu programu. Reklama Brak daty startu Jeszcze niedawno dostępne na stronie Funduszu Motoryzacyjnego informacje wskazywały, że nabór wniosków w programie ma ruszyć w II kwartale 2025 roku. Wobec niedługo upływającego terminu wysłaliśmy zapytanie do rzecznik prasowej o potwierdzenie widocznej na stronie daty startu. Otrzymaliśmy odpowiedź, że na tą chwilę nie da się podać dokładnej daty uruchomienia naboru wniosków, a wskazywany wcześniej II kwartał, był jedynie wstępną prognozą. Aktualnie trwają prace nad dokumentacją dotycząca naboru wniosków o dofinansowanie. Po jej zatwierdzeniu na stronie internetowej pojawią się informacje w jaki sposób i w jakim terminie będzie można składać wnioski o dofinansowanie. Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji Potencjalne konsekwencje Realizacja programu miała na celu obniżenie zużycia paliw kopalnych w transporcie, rozwój dobrych praktyk transportowych, które nie powodują korków oraz aktywizację ludzi do zdrowszego trybu życia. Nie każdy w Polsce dysponuje budżetem na zakup auta elektrycznego, ale zakup roweru przy wsparciu państwa miał być realną alternatywą dla większości Polaków. Pozwalałoby to być bardziej eko, nie korzystając z transportu publicznego. Jest czerwiec, czyli sezon rowerowy trwa w pełni i warto zwrócić uwagę, że jest to jeden z kilku miesięcy, kiedy pogoda sprzyja aktywności fizycznej. Brak informacji, kiedy program ruszy sprawia, że ci, którzy czekają z zakupem, mogą nie zdążyć skorzystać z rowerów w najbardziej sprzyjającym okresie roku. Od wczesnej jesieni pogoda może nie pozwalać na jeżdżenie rowerem do pracy, przez co mniej chętnie zainteresowani będą chcieli wydać pieniądze na rower, z którego korzystać będzie można za pół roku. Wahania w terminowym wprowadzaniu programów dopłat znacznie większym problemem jest dla branży producentów i sprzedawców rowerów. Chcąc przygotować się na większy popyt, część sprzedawców mogła zamówić więcej towaru zamrażając swój kapitał. Może to doprowadzić nieostrożnych przedsiębiorców do problemów z płynnością finansową. Brak stabilnych zapowiedzi ze strony instytucji publicznych utrudnia planowanie działalności gospodarczej. Transparentność dopłat Brak realizacji zapowiadanych celów i terminów sprawia, że cierpi zaufanie do instytucji publicznych i państwa jako takiego. Często powtarzane sformułowanie, że ,,Polska to kraj z kartonu” nie jest prawdą, ale tego typu sytuacje są argumentem, by tak myśleć i czuć żal lub gniew wobec niespełnionych zapowiedzi. Transparentność rządowych programów nie powinno być traktowane jako luksus lub wyjątek od normy. W wysoko rozwiniętym społeczeństwie dobrze działający system informowania oraz wysoka sprawczość w realizacji to podstawa. Bez tego poparcie społeczne szybko spada, a obywatele czują potrzebę zmian. Nie wiadomo, czy nabór wniosków wystartuje w tym sezonie. Niezależnie od tego kiedy, pozostaje mieć nadzieję, że rowerzyści nie zniechęcą się do kupna, a sprzedawcy do rządowych deklaracji. Zobacz też: CATL bije rekord: wymiana baterii w 100 sekund. Koniec długich postojów elektryków? Źródła: NFOŚiGW Fot. Canva (vndrpttn) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.