Fotowoltaika Naklejki na panelach fotowoltaicznych. „Straty wydajności zrekompensują dochody z reklam” 18 stycznia 2023 Fotowoltaika Naklejki na panelach fotowoltaicznych. „Straty wydajności zrekompensują dochody z reklam” 18 stycznia 2023 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdzie w Polsce zainstalować fotowoltaikę? Najlepsze lokalizacje Wydajność instalacji fotowoltaicznej jest zależna od kilku czynników, m.in. od lokalizacji. Zależnie od umiejscowienia budynku, szerokości geograficznej i pory roku, ilość promieni, które docierają do paneli PV jest różna. W których miejscach Polski instalacja jest najbardziej wydajna? Jak duże znaczenie ma lokalizacja dla wydajności fotowoltaiki? O te kwestie zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy. Fotowoltaika Nowe panele fotowoltaiczne z nanokryształów – rewolucja na rynku? Wraz z rozwojem branży OZE konieczne jest poszukiwanie nie tylko wydajnych technologii, ale też rozwiązań mających pozytywny wpływ na środowisko. Warunki te spełniają panele nanokryształowe. Jednak dotąd ich największą wadą była mniejsza odporność na uszkodzenia, a tym samym – niska wydajność. Nowa technika P-DIP ma zapewniać panelom większą ochronę i usprawniać przepływ elektronów wewnątrz instalacji. Włoski startup stworzył naklejki, które można wykorzystać do pokrycia paneli słonecznych. Dobry pomysł na wykorzystanie przestrzeni czy kolejna metoda na zaśmiecanie przestrzeni publicznej? Reklama Naklejki na panelach fotowoltaicznych Przykrycia zostały stworzone z myślą o możliwości nadrukowania na nich dowolnej grafiki w wysokiej rozdzielczości. Tworzywo termoplastyczne, z których się składają, to w zasadzie folia samoprzylepna dopasowana do zastosowań zewnętrznych. Co ważne, reklama może zostać w pełni poddana recyklingowi. Włoski startup Sunspeker, aby wejść na rynek ze swoim produktem, uzyskał finansowanie w wysokości 115 000 EUR od włoskiego państwowego banku inwestycyjnego Cassa Depositi e Prestiti. – Nasz nowy produkt ma na celu stworzenie wszechstronnego cyfrowego ekranu zasilanego fotowoltaiką. Z naklejką Sunspeker każdy panel słoneczny potencjalnie staje się powierzchnią reklamową – powiedział w wywiadzie dla PV Magazine dyrektor generalny Fabrizio Chiara. Pomysł na pewno znajdzie szerokie grono odbiorców, którzy będą w stanie poświęcić część wydajności swoich paneli dla możliwości umieszczenia na nich reklamy. Firma twierdzi, że ich naklejki przepuszczają światło słoneczne i umożliwiają pracę modułów. W jakim stopniu przykryta instalacja PV traci na swojej wydajności i czy jest to opłacalne? Dochody z reklam zamiast pełni wydajności Sunspeker twierdzi, że moduły pokryte folią samoprzylepną zachowują od 80% do 90% swojej wydajności. Rekompensatą za gorszą pracę paneli mają być działania marketingowe. – Utratę wydajności energetycznej można zrekompensować zyskami wynikającymi z kampanii reklamowych. Reklamy tego rodzaju mogą być również sprzedawane po wyższej cenie, biorąc pod uwagę trwałość billboardów – powiedział Chiara w wypowiedzi dla PV Magazine. Sunspeker twierdzi, że opatentowany przez firmę proces pozwala na zachowanie wysokiego współczynnika przezroczystości. Jednak wydajność zależy od konkretnego nadruku, który pokryje panele. W zależności od wybranego wzoru, który musi zostać dopasowany do otoczenia pod względem estetyki, efektywność energetyczna może zostać zmniejszona do 80% początkowej wydajności. Firma po raz pierwszy pokazała ostatnio swój produkt w praktyce, wciąż w fazie pilotażu. – W regionie Veneto, pod koniec listopada, we współpracy z Energy Saving, firmą energetyczną z siedzibą w Treviso, która wierzyła w misję i technologię Sunspeker, zainstalowaliśmy pierwszy pilotażowy projekt dachu słonecznego z teksturą „dachówki” – powiedział PV Magazine Fabrizio Chiara Naklejka imitująca dachówkę, źródło: facebook.com/Sunspeker Jakie potencjalne zalety i wady ma to rozwiązanie? Korzyści finansowe z dodatkowej powierzchni reklamowej są na pewno kuszące. To, czy folia z nadrukiem prezentuje się korzystniej od paneli, pozostaje kwestią gustu. Najbardziej niepokojące jest jednak ryzyko wzrostu liczby reklam na dachach budynków jednorodzinnych. Każda powierzchnia może potencjalnie stać się przestrzenią reklamową, a widok upstrzonych różnokolorowymi banerami domów nie należy do przyjemnych. W przypadku upowszechnienia się pomysłu Sunspeker nie obejdzie się bez bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących reklam, m.in. takich jak te obowiązujące w Krakowie. Sunspeker ma teraz nadzieję na zebranie kolejnych 450 tys. euro w nowych rundach finansowania. Technologia włoskiego startupu wciąż wymaga jeszcze dopracowania. Twórcy twierdzą, że ich projekt znajduje się na szóstej pozycji w dziewięciostopniowej skali gotowości technologicznej. 9 punktów oznacza pełną gotowość wprowadzenia produktu do komercyjnego zastosowania. Włoski pomysł ma potencjał, istnieją jednak także inne nietypowe metody na wkomponowanie fotowoltaiki w otoczenie. Nietypowe pomysły na fotowoltaikę Fotowoltaika na torach kolejowych to pomysł szwajcarskiego start-upu Sun-Ways. Czy taki pomysł na zagospodarowanie paneli słonecznych ma sens? Szwajcarzy chcą montować fotowoltaikę na torach kolejowych. Czy to ma sens? Istnieją różne opcje wdrożenia fotowoltaiki zintegrowanej z trasą kolejową oraz innymi ciągami komunikacyjnymi. Ogniwa mogą znajdować się na przykład na ekranach akustycznych. Pierwsza tego typu instalacja powstała w Polsce w lipcu 2022 roku. Pierwsze w Polsce fotowoltaiczne panele akustyczne. Produkują już prąd dla prywatnej firmy źródło: sunspeker.com, PV Magazine, zdj. główne: facebook.com/Sunspeker Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.