Elektromobilność Niemcy inwestują w fabrykę akumulatorów 29 stycznia 2019 Elektromobilność Niemcy inwestują w fabrykę akumulatorów 29 stycznia 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Europejskie podmioty z sektora produkcji ogniw litowo-jonowych zjednoczyły swoje siły we wspólnej inicjatywie – w planach jest budowa dużej fabryki akumulatorów. Zakład ma pozwolić na sprostanie globalnemu zapotrzebowaniu, głównie ze strony coraz większej liczby stacjonarnych magazynów energii elektrycznej. Reklama Inicjatywę tę wspiera niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań (BMBF), które na ten cel przeznaczyło 500 milionów euro. Za projekt i budowę fabryki odpowiadać będzie niemiecka organizacja badań stosowanych, Fraunhofer-Gesellschaft. W połowie tego roku instytucja ta ma wybrać odpowiednią lokalizację do budowy. Wiedza i doświadczenie na temat budowy fabryki ogniw Li-ion w tej skali pozyskana będzie od innego członka konsorcjum – szwajcarskiej firmy Leclanche, która od dawna produkuje ogniwa i magazyny energii. Firma ta posiada już swoją fabrykę w Niemczech, w Willstatt niedaleko Sztrasburga. Oprócz fabryki na miejscu powstać ma też centrum badawcze, które umożliwi szybkie wykorzystywanie nowych badań naukowych w produkcji. Dzięki wdrażaniu nowinek fabryka produkować powinna wysokiej klasy ogniwa, co jest częścią niemieckiego strategicznego planu związanego z próbą konkurowania z producentami z Azji. Jest to szczególnie istotne teraz, gdy popyt na takie ogniwa jest szczególnie duży z uwagi na rosnącą popularność pojazdów elektrycznych i magazynów energii elektrycznej. Niemcy mają nadzieję, że dzięki wielkości konsorcjum i bliskiej współpracy poszczególnych firm uda się zredukować koszty operacyjne i inwestycyjne w nowej fabryce, a także przyspieszyć rozpoczęcie masowej produkcji ogniw. Oprócz Leclanche do konsorcjum dołączy BMZ Group, które produkuje pakiety litowo-jonowe oraz Customcells wytwarzające elektrody do tych akumulatorów, ogniwa oraz systemy magazynowania energii elektrycznej o nie oparte. W inicjatywie bierze udział także firma EAS – wielkoskalowy producent ogniw i baterii litowo-jonowych oraz Liacon, który już buduje swoją fabrykę ogniw w Dreźnie. Jej uruchomienie jest planowane w tym roku. Partnerzy podpisali już porozumienie-memorandum, które pozwolić ma na rozpoczęcie etapu planowania nowego centrum badawczo-produkcyjnego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.