Nowa klasa kompaktowych pojazdów elektrycznych

Konsorcjum przemysłowe, składające się z czternastu podmiotów, opracowało demonstratory technologiczne nowych kompaktowych i wydajnych pojazdów elektrycznych przyszłości. Trzy lekkie pojazdy, opracowane pod nadzorem Piaggio i KTM, pokazują zupełnie nowe podejścia projektowe do tego sektora.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Kompaktowe pojazdy elektryczne (ELV) mogą być krokiem milowym na drodze do inteligentnej i ekologicznej mobilności w miastach UE. Nie są one jednak jeszcze gotowe na masowe użytkowanie. Poza brakiem infrastruktury, same pojazdy nadal nie są wystarczająco wygodne w użytku w miastach, a także są ograniczane drogimi akumulatorami, co zmniejsza ich zasięg i wydłuża czas ładowania. Aby móc z powodzeniem się rozwijać, sektor musi obniżyć koszty produkcji i użytkowania tych pojazdów, a także zapewnić kierowcom bardziej przyjemne warunki jazdy.

Prototypy ELV, zaprojektowane w ramach projektu RESOLVE, mają na celu spełnienie tych wymagań. Te czterokołowe pojazdy opierają się na tanich, modułowych i skalowalnych elektrycznych układach napędowych. Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o użytkowaniu w mieście. Prototypy te są bezpieczniejsze, bardziej dynamiczne i szybsze w ładowaniu dzięki możliwości łatwej wymiany akumulatorów. Wymagają mniej energii do jazdy i kosztują znacznie mniej niż istniejące już pojazdy. Ponadto implementują również algorytmy sterowania pojazdem wielośladowym, które poprawiają jego stabilność.

Projekt dostarczył dwie nowe koncepcje czterokołowców przy jednoczesnym utrzymaniu zużycia energii przez pojazd na bardzo niskim poziomie” – wyjaśniła Serena Fruttaldo, kierownik ds. Komunikacji i rozpowszechniania w RESOLVE. Użytkownik może w łatwy sposób wchodzić w interakcję z samochodem nawet podczas poruszania się (za pomocą elementów sterujących na kierownicy), aby uzyskać informacje, które pomogą mu poprawić wydajność pojazdu. „Poza tym funkcja Smart Range Management umożliwia aktywne sterowanie wydajnością auta, aby w każdym przypadku pojazd dotarł do celu” – dodała Fruttaldo.

Każdy demonstrator czterokołowy (kategoria L2e i L6e) pojazdu ma inny silnik. Jeden wykorzystuje pojedynczy układ napędowy z układem różnicowym i końcową skrzynią biegów, a drugi ma dwa osobne zespoły napędowe na koło sprzężone za pomocą mechanizmu e-diff. Te dwa podejścia zaowocowały wyraźnym postępem w zakresie funkcjonalności, łatwości użytkowania, dynamicznego zachowania i bezpieczeństwa, chociaż Fruttaldo twierdzi, że każdy z nich stanowi odpowiedź na inne wyzwania w zakresie mobilności w mieście.

Możemy z dumą powiedzieć, że osiągnęliśmy nasze początkowe cele, a nawet poszliśmy dalej wraz z rozwojem trzeciego prototypu, aby zwiększyć naszą gamę rozwiązań. Ten dodatkowy pojazd trójkołowy (także w kategorii L2e) ma jeden zespół napędowy. To, co traci w zakresie funkcjonalności, rekompensuje zmniejszonymi kosztami produkcji” – powiedziała Fruttaldo.