Polska Nowa SCT w Krakowie. Wejdzie w życie dopiero za rok 20 czerwca 2024 Polska Nowa SCT w Krakowie. Wejdzie w życie dopiero za rok 20 czerwca 2024 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Smog W których miastach Polski najgorzej się oddycha? GIOŚ publikuje roczny raport oceny jakości powietrza za 2023 rok Główny Inspektorat Ochrony Środowiska opublikował zbiorczy raport krajowy oceny jakości powietrza za rok 2023. W których miastach w Polsce sytuacja przedstawia się najgorzej? Wczoraj (środa 19 czerwca) krakowscy radni głosowali w sprawie wprowadzenia w stolicy Małopolski Strefy Czystego Transportu. SCT w Krakowie miało zacząć obowiązywać już za niecałe dwa tygodnie, jednak wczorajsza decyzja Rady Miasta przesunęła ten termin o rok – do 1 lipca 2025 roku. Jej wprowadzenie ma być poprzedzone konsultacjami społecznymi. Reklama Burzliwa historia SCT w Krakowie Krakowska SCT ma burzliwą historię. Rada Miasta uchwaliła ją w listopadzie 2022 roku. Zgodnie z pierwotnym planem miała częściowo wejść w życie 1 lipca 2024 roku i obowiązywać na terenie całego miasta. Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w sprawie uchwały złożyli mieszkańcy i wojewoda małopolski. Głównym problemem był obszar strefy, mający obejmować granice administracyjne Krakowa. Takie założenie byłoby niemożliwe do wprowadzenia, ze względu na przebiegające przez stolicę Małopolski fragmenty autostrad. WSA unieważnił uchwałę stwierdzając, że zakres terytorialny powinien zostać skonkretyzowany. Od wyroku odwołała się jedna z fundacji, jest on aktualnie rozpatrywany przez Naczelny Sąd Administracyjny. Formalnie oznaczało to, że do wczoraj uchwała nadal obowiązywała, a SCT miała wejść w życie wraz z początkiem lipca. Urzędujący od maja nowy prezydent miasta, Aleksander Miszalski (KO) niedługo po swoim zaprzysiężeniu zapowiadał jednak zmiany w tej kwestii i wprost przyznawał, że ta data jest nierealna ze względów technicznych: – Jedno jest pewne: Strefa nie może wejść od 1 lipca tego roku. Nie jesteśmy na to przygotowani technicznie. W dodatku obiecywałem i podtrzymuję tę obietnicę, że zostanie ona przeanalizowana raz jeszcze i przekonsultowana z mieszkańcami – mówił Miszalski w połowie maja. SCT w Krakowie do poprawki? Nowy prezydent nie pozostawia wątpliwości Strefa Czystego Transportu dopiero za rok. Będą konsultacje Dwa tygodnie temu pod obrady miejskich radnych trafił prezydencki projekt uchwały, zakładający opóźnienie wprowadzenia SCT do 1 stycznia 2026 roku. Dokument wzbudził kontrowersje w krakowskim magistracie, bowiem nie wspominał nic o konsultacjach społecznych. Część radnych stwierdziła, że to ewidentna wada prawna, bowiem wymóg konsultacji przy wprowadzaniu SCT znajduje się w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zwolennicy projektu z dominującej w radzie Koalicji Obywatelskiej zwracali uwagę, że uchwała nie dotyczy wprowadzenia SCT, a jedynie opóźnienia jej wprowadzenia. Ostatecznie został zmodyfikowany i wczoraj trafił do drugiego czytania. Radni przegłosowali jego wprowadzenie. Głos za oddały 24 osoby, 5 się wstrzymało, nikt nie był przeciw. Jaki jest ostateczny kształt uchwały? Przede wszystkim Strefa Czystego Transportu ma być wprowadzona 1 lipca 2025 roku. Według aktualnego założenia ma obowiązywać na terenie całego miasta, jednak obejmować jedynie drogi będące w zarządzie Prezydenta Krakowa, z jednoczesnym dopuszczeniem dojazdu na parkingi Park and Ride. Te szczegóły mogą jednak ulec zmianie, bowiem urzędnicy planują kolejne konsultacje w tej sprawie. – Odłożenie wejścia w życie uchwały pozwoli na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji. Ich ważnym elementem będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT w naszym mieście. Dodatkowym efektem procesu konsultacyjnego, będzie zebranie możliwie największej liczby uwag i opinii mieszkańców dotyczących kształtu przyszłych zasad SCT. Cały proces zakończy analiza konkretnych rozwiązań, zaproponowanych w projekcie nowej uchwały. Należy zaznaczyć, że pierwsze dwa etapy będą skierowane nie tylko do krakowian, ale też do mieszkańców Metropolii Krakowskiej – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta. Oprócz konsultacji planowane są również kampanie reklamowe, nastawione na promowanie idei SCT wśród mieszkańców – Czytaj także: Strefa Czystego Transportu w pigułce. Co musisz o niej wiedzieć? [PYTANIA I ODPOWIEDZI] Źródła: krakow.pl, lovekrakow.pl Fot. Canva (akaratwimages, Michal Collection) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.