Elektromobilność Nowe przepisy przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce 27 października 2020 Elektromobilność Nowe przepisy przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce 27 października 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało działania, których efektem ma być przyspieszenie rozwoju nisko- i zeroemisyjnego transportu w Polsce. Wśród nich są m.in. obowiązkowe strefy czystego transportu w dużych miastach, specjalne pasy na drogach dla elektryków oraz ułatwienia w instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Reklama W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiły się założenia projektu noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt będzie rozpatrywany przez rząd w pierwszym kwartale 2021 roku. Nowe przepisy będą wdrażać prawo unijne oraz zalecenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska związane z elektromobilnością. Czego będą dotyczyć regulacje? W regulacjach znajdziemy szczegóły dotyczące tworzenia stref czystego transportu. Po wprowadzeniu nowych przepisów ich wyznaczenie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców stanie się obowiązkowe. Pojazdy, które będą mogły przemieszczać się w takich strefach, zostaną oznakowane. Zgodnie z zapewnieniami ministerstwa, nowe zasady ustanowią klarowne i proste zasady tworzenia uprzywilejowanych pasów ruchu dla pojazdów elektrycznych na drogach szybkiego ruchu. W tym obszarze pomoc zaoferowały samorządy oraz GDDKiA. Dodatkowo projekt reguluje kwestię instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Wskazuje m.in. na konieczność przeprowadzenia ekspertyz dotyczących możliwości przyłączeniowych budynku oraz uzyskanie zgody wspólnoty na instalację. Zgodnie z nowymi przepisami, kierowcy pojazdów niskoemisyjnych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, nie będą musieli uiszczać opłat drogowych i środowiskowych. Ponadto w projekcie czytamy, że inspektorzy UDT będą mogli przeprowadzać kontrolę doraźną w kilku przypadkach. Jednym z nich jest podejrzenie wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników w przypadku awarii powstałej w wyniku eksploatacji stacji oraz punktów ładowania. Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawcy usługi ładowania uzyskają indywidualny kod identyfikacyjny. Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF Dla niezdecydowanych – carsharing Nowe regulacje będą miały na celu upowszechnienie carsharingu, czyli krótkoterminowego najmu samochodów. Kierujący takimi pojazdami będą zwolnieni z opłat za parkowanie. – W krajowych przepisach nie ma obecnie prawnie uregulowanej definicji tej formy najmu, dlatego propozycja takiego przepisu została dodana do projektowanych zmian – czytamy. – Dodatkowo, stworzony został system zachęt dla użytkowników oraz operatorów zajmujących się świadczeniem takiej usługi, m.in. zwolnienie z obowiązku opłaty za parkowanie w przestrzeni miejskiej oraz możliwość poruszania się po buspasach. Źródło: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.