Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

OC dla e-hulajnóg obowiązkowe jeszcze w tym roku? Unia wprowadza nowe przepisy

OC dla e-hulajnóg obowiązkowe jeszcze w tym roku? Unia wprowadza nowe przepisy

Liczba hulajnóg elektrycznych na polskich drogach i chodnikach stale rośnie. Prawo ledwo nadąża za tym elektromobilnym fenomenem – dość wspomnieć, że polskie prawo uznało e-hulajnogi za pojazdy dopiero w 2021 roku. Teraz pora na kolejny krok – nowa dyrektywa unijna może oznaczać wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla elektrycznych hulajnóg.

Reklama

E-hulajnogi rosną w siłę

Elektryczne hulajnogi to jedna z tych nowinek technologicznych, która nad Wisłą spotkała się z wyjątkowo ciepłym przyjęciem. Spacerując ulicami miast możemy dostrzec mnóstwo (często niestety źle zaparkowanych) pojazdów tego typu, przeznaczonych do wypożyczenia przez aplikacje. Wiele osób kupuje też własne e-hulajnogi. W raporcie zrealizowanym podczas kampanii rządowej „Nasz klimat” 5% badanych wskazywało rower lub hulajnogę elektryczną jako swój podstawowy środek transportu. Popularność mikromobilności wzrasta wśród osób w wieku 18-24 lat zamieszkujących duże aglomeracje miejskie. Młodzi Polacy rzadziej niż inne grupy wiekowe korzystają z samochodów, szukając bardziej ekologicznych rodzajów transportu.

W czerwcu tego roku po ulicach jeździło 104 tys. samych tylko hulajnóg współdzielonych, czyli udostępnianych przez takich operatorów jak Bolt czy Lime. Dla porównania rok temu liczba ta wynosiła ponad 70 tys. Do tego trzeba doliczyć oczywiście hulajnogi należące do indywidualnych użytkowników. Nic więc dziwnego, że przepisy coraz bardziej chcą podążać za trendami. W związku z wejściem na rynek nowych pojazdów silnikiem elektrycznym, Parlament Europejski i Rada UE wprowadzają nową dyrektywę, która zacznie obowiązywać 23 grudnia 2023 roku.

Obowiązkowe ubezpieczenie na e-hulajnogi? Eksperci mają wątpliwości

Nowe przepisy sugerują państwom członkowskim wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla niektórych pojazdów elektrycznych. W przypadku e-hulajnóg nie wszystkie państwa musiałyby wprowadzać szczególne zmiany. Użytkownicy tego typu urządzeń muszą wykupić polisę m. in. na terenie Niemiec, Francji czy Holandii, a także w leżących poza UE Wielkiej Brytanii i Norwegii. Jak podaje PAP, o wprowadzeniu podobnych przepisów mówi się również w Hiszpanii czy Litwie. Problem jak do tej pory nie pojawił się jednak w polskim prawodawstwie. Czy unijna dyrektywa to zmieni?

Może się okazać, że nie, bowiem nowe przepisy UE mogą niekoniecznie mieć zastosowanie w przypadku hulajnóg elektrycznych:

– Chociaż hulajnoga elektryczna wpisuje się w definicję pojazdu, to w definicję pojazdu silnikowego już nie, a to tego typu pojazdów dotyczy dyrektywa. Jej implementacja pod koniec tego roku nie wiąże się więc z obowiązkiem wykupienia OC dla właścicieli e-hulajnóg. Nie znaczy to jednak, że w najbliższej przyszłości Polska nie będzie planowała wprowadzić podobnych zmian w prawie na własną rękę – zauważa w rozmowie z PAP-em Danuta Żukowska, General Manager CEE startupu Cachet, który oferuje ubezpieczenia właścicielom e-hulajnóg.

Obecnie w Polsce ubezpieczenie na hulajnogę można wykupić wyłącznie dobrowolnie. Właściciele prywatnych hulajnóg elektrycznych mają możliwość zakupienia między innymi ubezpieczenia OC, AC i od następstw nieszczęśliwych wypadków. To pierwsze może pokryć koszty szkód wyrządzonych przez użytkownika mikropojazdu osobom trzecim. To drugie – koszty naprawy pojazdu w przypadku zdarzenia drogowego. NWW pokrywa koszty leczenia i rehabilitacji użytkownika pojazdu.

Polacy doceniają plusy mikromobilności

W raporcie „UTO-ENTUZJAŚCI” 91% respondentów z Polski wskazało, że pojazdy mikromobilne, do których zaliczają się e-hulajnogi, wpłyną pozytywnie na jakość powietrza, a aż 83% przyznało, że na krótkich dystansach będą mogły zastąpić im samochód.

Aktualnie transport drogowy odpowiada za 23% emisji dwutlenku węgla na całym świecie. Badania potwierdzają, że pojazdy mikromobilne przyczyniają się do spadku emisji CO2 (w Londynie było to 249 ton w ciągu roku). Raport przeprowadzony przez firmę technologiczną Ujet i SustainAbility podaje, że zastąpienie 80% pojazdów drogowych tymi elektrycznymi może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 80% do 2050 roku.

– Czytaj także: Koniec bałaganu z hulajnogami elektrycznymi. Wiedeń zaostrza przepisy

Źródło: informacja prasowa – PAP

Fot. Canva (AndreyPopov, Serhii Yevdokymov)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.