Wiadomości OZE Ogniwa PV na warszawskich autobusach 22 sierpnia 2015 Wiadomości OZE Ogniwa PV na warszawskich autobusach 22 sierpnia 2015 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W zakładach produkcyjnych Solarisa w Bolechowie trwa realizacja zlecenia dla Miejskiego Zakładu Autobusowego. Zamówienie obejmuje montaż paneli fotowoltaicznych na dachu autobusów. Aż 80 pojazdów, z czego 60 przegubowych, przyjedzie do Warszawy jesienią. Pierwsze z nich będą gotowe we wrześniu. Reklama Już jesienią na ulicach Warszawy pojawią się pierwsze autobusy wyposażone seryjnie w panele fotowoltaiczne, stanowiące dodatkowe źródło prądu wykorzystywane między innymi do zasilania elektronicznych monitorów, ledowego oświetlenia oraz biletomatów. Pozwoli to na redukcję zużycia paliwa o kilka proc. MZA podczas przygotowywania wiosennego przetargu zwróciły szczególną uwagę na kwestie techniczne kupowanych pojazdów. Firma Solaris wygrała przetarg, gdyż w dwóch osobnych zamówieniach – na 60 przegubowców i 20 autobusów 12-metrowych – jej oferty były lepsze od propozycji MAN-a, EvoBusa, oraz LiderTrading. Za przegubowce MZA Warszawa zapłacą niecałe 91 mln zł. Krótsze autobusy będą kosztowały ok. 22 mln zł. W sumie całkowita wartość przetargu to ponad 110 mln zł, z czego przegubowe autobusy kosztowały blisko 91 mln zł, zaś 12-metrowe ok. 22 mln zł. Ponadto pojazdy będą wyposażone w rozwiązanie, przeciwdziałające prowadzenia autobusów przez kierowców pod wpływem alkoholu. Kierowca przed odpaleniem silnika musi chuchnąć w alkomat, a dopiero po wykluczeniu obecności alkoholu możliwe jest uruchomienie silnika. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.