Smog Oto auta, które emitują najwięcej zanieczyszczeń 22 grudnia 2019 Smog Oto auta, które emitują najwięcej zanieczyszczeń 22 grudnia 2019 Przeczytaj także Polska Burza wokół protestu leśników. “Mają na celu przykryć niszczenie przyrody” Już dzisiaj odbędzie się ogólnopolski protest organizowany przez Związek Leśników Polskich. O godzinie 10 pod wszystkimi siedzibami wojewodów zgromadzą się “ludzie lasu”. Organizacje pozarządowe z obszaru ochrony środowiska wydały własne oświadczenia, w których padają mocne zarzuty w stosunku do leśników. O co chodzi w tym sporze? Polska Fale upałów zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. Ekstremalne temperatury w Polsce Ekstremalne upały po raz kolejny w tym roku występują w Polsce. IMGW wydało alarmy drugiego stopnia dot. upału dla 14 województw, czekają nas też tropikalne noce. Upały to kosztowna konsekwencja zmiany klimatu, na którą musimy reagować skuteczniej. Koniec sporów o to, które auta emitują najwięcej zanieczyszczeń z rur wydechowych. Pomiary „remote sensing” w Krakowie dały odpowiedź – najbardziej trują nas starsze modele z silnikiem diesla. To pierwsze takie badanie w Polsce. Reklama Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie i Krakowski Alarm Smogowy przeprowadził badanie „remote sensing”. To technologia, która mierzy emisje zanieczyszczeń z setek pojazdów. W ciągu trzech tygodni pobrano 104 tys. próbek, 93 tys. z nich udało się połączyć z danymi o pojeździe zapisanymi w CEPIK (ewidencji pojazdów). Wyniki nie pozostawiają wątpliwości – to starsze auta z silnikiem diesla trują nas najbardziej. Z badania wynika, że 45 proc. aut ma taki właśnie silnik ( z czego 40 proc. to samochody osobowe). Badanie pokazuje także, że we wszystkich klasach Euro emisje tlenków azotu były znacznie wyższe niż dopuszczalna norma – oznacza to, że informacje, które podaje producent różnią się od tych, które można zaobserwować w badaniu. Kolejną niepokojącą kwestią są emisje z prywatnych busów i autobusów – te emitują aż 40 razy więcej tlenków azotu niż pojazdy komunikacji miejskiej – odpowiadają za 99,5 procent emisji. Normy dla pyłów też są tutaj w większości przekroczone. – Wyniki krakowskich badań jasno wskazują, że miasta powinny mieć możliwość wprowadzania stref czystego transportu w oparciu o normy Euro, w zróżnicowaniu na samochody benzynowe i z silnikiem Diesla. Wprowadzanie takich stref to podstawowe rozwiązanie stosowane przez wiele miast Europy Zachodniej w celu obniżenia zanieczyszczeń generowanych przez samochody. W związku z tym Krakowski Alarm Smogowy po raz kolejny zaapelował dziś do Premiera rządu polskiego o podjęcie działań, które pozwolą znowelizować ustawę dotyczącą tworzenia Stref Czystego Transportu. Chcemy aby polskie miasta miały realne narzędzia do ograniczania ruchu tych samochodów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.