Smog Oto auta, które emitują najwięcej zanieczyszczeń 22 grudnia 2019 Smog Oto auta, które emitują najwięcej zanieczyszczeń 22 grudnia 2019 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Koniec sporów o to, które auta emitują najwięcej zanieczyszczeń z rur wydechowych. Pomiary „remote sensing” w Krakowie dały odpowiedź – najbardziej trują nas starsze modele z silnikiem diesla. To pierwsze takie badanie w Polsce. Reklama Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie i Krakowski Alarm Smogowy przeprowadził badanie „remote sensing”. To technologia, która mierzy emisje zanieczyszczeń z setek pojazdów. W ciągu trzech tygodni pobrano 104 tys. próbek, 93 tys. z nich udało się połączyć z danymi o pojeździe zapisanymi w CEPIK (ewidencji pojazdów). Wyniki nie pozostawiają wątpliwości – to starsze auta z silnikiem diesla trują nas najbardziej. Z badania wynika, że 45 proc. aut ma taki właśnie silnik ( z czego 40 proc. to samochody osobowe). Badanie pokazuje także, że we wszystkich klasach Euro emisje tlenków azotu były znacznie wyższe niż dopuszczalna norma – oznacza to, że informacje, które podaje producent różnią się od tych, które można zaobserwować w badaniu. Kolejną niepokojącą kwestią są emisje z prywatnych busów i autobusów – te emitują aż 40 razy więcej tlenków azotu niż pojazdy komunikacji miejskiej – odpowiadają za 99,5 procent emisji. Normy dla pyłów też są tutaj w większości przekroczone. – Wyniki krakowskich badań jasno wskazują, że miasta powinny mieć możliwość wprowadzania stref czystego transportu w oparciu o normy Euro, w zróżnicowaniu na samochody benzynowe i z silnikiem Diesla. Wprowadzanie takich stref to podstawowe rozwiązanie stosowane przez wiele miast Europy Zachodniej w celu obniżenia zanieczyszczeń generowanych przez samochody. W związku z tym Krakowski Alarm Smogowy po raz kolejny zaapelował dziś do Premiera rządu polskiego o podjęcie działań, które pozwolą znowelizować ustawę dotyczącą tworzenia Stref Czystego Transportu. Chcemy aby polskie miasta miały realne narzędzia do ograniczania ruchu tych samochodów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.