Choć wokół projektu firmy Hyperloop gromadzi się coraz więcej ciemnych chmur, a widmo likwidacji zagląda w oczy inwestorom, to w ostatnim czasie pojawiły się pozytywne wieści. Właśnie otwarto najdłuższy w Europie tunel do badań nad technologią hyperloop. Obiekt liczy 420 metrów i znajduje się niedaleko holenderskiego miasta Veendam. Informacja na nowo rozpala wyobraźnie badaczy i pracowników europejskiego oddziału firmy, którzy obiecują podróż z Amsterdamu do Barcelony w ciągu zaledwie 8 kwadransów.
Czym jest hyperloop?
W wielkim uproszczeniu hyperlooop to pomysł połączenia transportu kolejowego z lotniczym. Inżynieryjnie chodzi o umieszczenie kapsuły w specjalnie przygotowane rurze o obniżonym ciśnieniu, która będzie w stanie przenosić ładunki z prędkością do 1200 km/h. Całość swoim nazwiskiem sygnuje Elon Musk.
Nowe holenderskie centrum badań
Sascha Lamme, dyrektor europejskiego centrum, przewiduje, że do 2050 roku w Europie powstanie sieć tuneli hyperloop licząca 10 tys. km. W wywiadzie dla AFP zauważył, że najbliższe badania skupione będą wokół kwestii stworzenia funkcjonalnej siatki połączeń tunelowych.
Na ten moment projekt jest w fazie wstępnych testów, a eksperymenty z pasażerami powinny rozpocząć się do 2030 roku, informuje prasę Lamme.
Kolejna fanaberia milionera czy rzeczywista potrzeba?
Informacja o otwarciu holenderskiego centrum badań przedłuża ciągnącą się od 2013 roku sagę o superszybkim i hipernowoczesnym środku transportu. Dla wielu jest to mrzonka i projekt powołany w celu promocji geniuszu samego Muska oraz innych jego projektów: Tesli i SpaceX. Trudno nie odnieść wrażenia, że idea hyperloopa przypomina próby ponownego wymyślenia koła. Jesteśmy bowiem już w stanie budować koleje szybkich prędkości, które są w stanie przewozić więcej niż 28 pasażerów w czasie nieznacznie ustępującym od osiągów pomysłow Muska.
Pierwsze prototypy hyperloop powstały już w kilku miastach Stanów Zjednoczonych, pochłaniając miliony dolarów z kieszeni inwestorów. Większość z nich skończyła się klapą, jak tunel z San Francisco do Los Angeles, którego inaugurację w przestrzeni internetu obwieszczano już kilkukrotnie: w 2018, 2019 i 2020 roku.
Jak donosi Bloomberg, jeden z prototypów tunelu zlokalizowany w Dolinie Krzemowej niedaleko budynku SpaceX zdemontowano, a w jego miejsce otwarto parking dla pracowników.
Nawet jeśli firma Hyperloop dopnie swego i w najbliższych latach uruchomi superszybki tunel łączący dwie europejskie metropolie, to łatwo sobie wyobrazić, że będzie to niezwykle droga i ekstremalnie elitarna forma transportu, która nie rozwiązuje żadnego palącego społecznie problemu.
Źródła: bloomberg.com, rp.pl, x.com, techxplore.com
Fot. PAP/Łukasz Gągulski, The European Hyperloop Center
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.